Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bottenbetyg till länets vägar

Vägarna­ i Jämtlands län får botten­betyg av Motormännen. Två vägavsnitt bedöms så farliga att de bör byggas om omgående.

Annons

– Ett sätt att förbättra säkerheten är att rensa på sidorna av vägen eller sätta upp ett sidoräcke. Och med ett mitträcke bygger man bort risker med mötesolyckor. Singelolyckor och mötesolyckor är ju de vanligaste olyckstyperna, säger Motormännens Niklas Stavegård.

I sin senaste genomgång av vägnätet konstaterar Motormännen att ju längre bort från storstäderna man åker ju sämre säkerhet är det på vägarna. De två vägar som betygsatts i länet är E 45 och E 14. Två vägavsnitt – 1 kilometer av E 45 i trakten av Hammerdal och 2,3 kilometer av E 14, strax norr om Ås – har bedömts ha så dålig säkerhet att de fått betyget ”säkerhetsmässigt underkända” och bör byggas om omgående.

Enligt Niklas Stavegård bedöms de båda vägavsnitten som direkt farliga eftersom de har dåligt mittområde och dåliga sidområden.

– Det finns inget mitträcke, i kombination med hög hastighet, och det är farliga sidområden med sten eller träd intill vägen.

– Det förrädiska är att vägarna kan se raka, fina och breda ut när man åker på dem, men de skyddar inte tillräckligt när en olycka väl inträffar. Det är inte lätt att se de här bristerna som vanlig bilist, säger Niklas Stavegård.

att Motormännen utgår från en egen lista när de tittar på hur väl en väg skyddar trafikanter vid en eventuell olycka.

– Vi tittar om det finns mitträcke eller mittremsa, om det finns sidoräcken som skyddar vid sidan av vägen eller om det är sten och träd och vi tittar på korsningar, om de är planskilda, har avfarter eller om det finns en rondell.

Bertil Nenzén, Vägverket i Östersund, känner inte till Motormännens senaste genomgång av vägar i länet men säger att det finns mycket som kan åtgärdas för att öka säkerheten.

– Vägar är farliga i sig. Det finns alltid fällor i plankorsningar som kan byggas bort och begränsade säkerhetsområden som kan förbättras men det landar hela tiden i att det inte finns medel. Allt är möjligt men det beror på hur mycket pengar det finns att tillgå.

– Att vara ute efter vägen är inte riskfritt. Till syvende och sist är det upp till den som sitter bakom ratten att hålla ner farten där man uppfattar att det finns ett antal problem. Men inte alla gör det, säger Bertil Nenzén.

Mer läsning

Annons