Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inga pengar satsas på länets vägar

/

Mitträcken på E 14 i Jämtlands län. Det är den enda föreslagna nationella satsningen på infrastruktur under de närmsta elva åren i länet.

Annons

Transportinfrastrukturen i Sverige finansieras genom tre olika slags medel. Det handlar om bärighet, länsplan och nationell plan. Genom dessa olika delar ska det ses till att standarden på järnvägar, hamnar och vägar upprätthålls eller vid behov förbättras.

Vägverket, Banverket, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen arbetar med att ta fram en nationell plan för transportsystemet under perioden 2010 till 2021.

De har nu tagit fram ett arbetsmaterial med lista på 149 projekt som behöver åtgärdas i hela Sverige.

Det enda projekt som finns med i länet är vägdragningen av E 45 förbi Sveg. Men här skriver man i en kommentar att det är politiskt nedprioriterat.

På det faktiska förslaget om åtgärder i länet finns det enbart med att det ska göras mitträcken på E 14. Om budgeten höjs med 15 procent, så plockas vägsträckningen förbi Sveg med.

– Det är ett tidigt arbetsmaterial. Men man kan säga att det ser illa ut. Det finns inte mycket med där från länet, säger Jan Molde, vid utveckling och samverkan på Länsstyrelsen i Jämtlands län.

Han berättar att länsstyrelsen är långt ifrån nöjda med förslaget och att de vill prioritera upp satsningar på E 14 bland annat runt Brunflo.

– Vi arbetar med att fylla på med goda argument för att det behövs mer satsningar, säger Jan Molde.

Carina Zetterström (C), som sitter med i länsstyrelsens kommunikationsgrupp. Även hon är djupt missnöjd med förslaget.

– Det är jätteviktigt att vi lyfter fram länets behov och ser till att påverka trafikverken och länsstyrelsen, säger hon.

Känns det som att ni även behöver påverka länsstyrelsen?

– Jag tror det är viktigt att länsstyrelsen är oerhört aktiv mot trafikverken, att de stöter på och tar fram underlag som visar vårt stora behov av turismen.

Hon menar att trafikverkens uträkningar om belastning på infrastrukturen missgynnar länet och gör att det blir färre satsningar i länet.

– Besöksnäringen har toppar i resandevolymen vissa gånger per på. Om man räknar ut ett dygnsmedel för hela året, hamnar inte belastningen lika högt och då hamnar vi lägre ner, säger Carina Zetterström.

Östersunds kommunalråd bara suckar när det talas om den nationella planen.

– Det som upprör mig mest är att regeringen satsar noll kronor på Jämtlands län, säger Jens Nilsson (S).

Situationen ser annorlunda ut för de andra tre länen i Norrland. När det gäller Västernorrlands-, Västerbottens- och Norrbottens län så finns det 17 objekt som kan komma att ingå i den nationella planen för transportsystem.

Mer läsning

Annons