Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Målet för Sjukvårdsrådgivningens väntetid uppnått i länet

Göteborg var sämst i landet. I Östersund har man nått målet. 90 procent av alla samtal till Sjukvårdsrådgivningen besvaras inom tre minuter.

Annons

Men för hela månaden är man bara uppe i 70–75 procent av alla samtal under hela dygnet.

Det beror enligt Eva-Lena Bragée, enhetschef på Sjukvårdsrådgivningen i Jämtland, på att man bland annat har en mindre personalstyrka och längre samtal på nätterna.

– En viss tid på dygnet är det 90 procent, säger hon.

Att Göteborg hade en så låg siffra som 24 procent tror Eva-Lena Bragée på att man har olika uppdrag.

En annan förklaring kan vara att Göteborg precis byter till 1177-numret. I Jämtland bytte man 2004, och har därför haft tid att vänja sig.

Sjukvårdsrådgivningsnumret 1177 har ett nationellt mål att 90 procent av alla samtal ska besvaras inom tre minuter.

I Göteborg besvaras endast 24 procent av alla samtal inom tre minuter. För hela landet är siffran 44 procent.

Mer läsning

Annons