Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riskabel arbetsmiljö på förskolor

/

Barn som ska kläs på, blöjor som ska bytas och trötta barn som ska lyftas ur vagnar sliter på förskolelärare. Nu ställer Arbetsmiljöverket krav på riskbedömningar.

Annons

Arbetsmiljöverket har besökt elva förskolor i länet för att se om det finns risker – utifrån belastningsergonomi – i deras arbetsmiljö.

– Vi har ställt krav på de flesta när det gäller riskbedömningar. Det finns risker i deras arbetsmiljö, det är en sådan bransch, säger Kerstin Flod, inspektör på Arbetsmiljöverket och en av de som gjort besök på länets förskolor.

– De har ganska bra bild av vilka belastningsergonomiska risker som finns. Men de gör inte en riskbedömning systematiskt utifrån arbetsmiljölagen, säger Kerstin Flod.

De krav som nu ställts på förskolorna är att de ska göra en riskbedömning, de ska undersöka vilka risker som finns och bedöma dem, och utifrån resultatet ska förskolorna sedan vidta åtgärder. Och allt ska redovisas till Arbetsmiljöverket.

De vanligaste riskerna utifrån belastningsergonomi finns, enligt Kerstin Flod, i samband med på- och avklädning av barnen, arbete vid skötbord och när barnen ska lyftas i och ur en vagn eller gunga.

– Vid på- och avklädning gäller det att personalen sitter bra. Skötbord ska vara höj- och sänkbara och om man har många blöjbarn ska de kunna klättra upp själva på skötbordet med stöd av personal. Barnen sover ganska mycket ute, de ska ner i åkpåsar och de ska väckas. En halvsovande unge är ganska tung, säger Kerstin Flod.

– Det man måste tänka på är frekvensen, att man turas om så att inte samma person gör de här momenten hela tiden och det är viktigt att tänka på hur man lyfter.

Hon beskriver besöken på förskolorna som positiva, samtalen om belastningsergonomi har varit bra och personalen kunnig i frågorna.

– På de ställen jag har inspekterat har alla i personalen fått utbildning i ergonomi, det är väldigt bra, säger Kerstin Flod.

– Det finns mycket kunskap hos de som jobbar på förskolorna men de måste bli bättre på att göra det systematiskt. Sådana här besök startar processer och kan ses som ett komplement till det de redan gör.

 

Mer läsning

Annons