Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tidig pianoträning utvecklar hjärnan

/

Annons

Fredrik Ullén är konsertpianist och hjärnforskare vid Karolinska Institutet i Stockholm. Här svarar han på några frågor, bland annat om vad som händer i hjärnan på barn som börjar spela piano i tidig ålder.

– Det är mycket som tyder på det. Vi har tittat på pianister och sett att ju mer man tränat, desto mer utvecklad var den vita substansen i hjärnan, som innehåller kopplingar mellan olika områden i hjärnan. De starkaste sambanden såg vi när det gäller barndomsträning, upp till elva års ålder, vilket skulle kunna ha att göra med att hjärnan är extra formbar när den fortfarande håller på att mogna.

– Det gäller säkert andra områden också, men det finns mindre data på det. Jag skulle jag tro att det gäller för många idrotter. Om det gäller för schack och liknande vågar jag inte säga, men man kan ju mycket väl tänka sig det. Om man jämför vuxna amatörer med vuxna proffs, så tenderar proffsen att börja tidigare. Det är intressant med tanke på att i nästan alla verksamheter så övar du mycket mer i vuxen ålder, men ändå verkar det som att de här barndomstimmarna är viktiga, eftersom man ser de här effekterna.

– Nej, av praktiska skäl har det varit svårt att titta på några andra musikergrupper. Dels använder vi magnetkamera i våra undersökningar och då kan man inte göra vad som helst. Man ligger med huvudet i en tunnel och det får inte finnas med några magnetiska material. Men det går det utmärkt att låta pianisten spela på en liten klaviatur. Dels vet man väldigt väl, vilka områden i hjärnan som är inblandade när man rör sina händer, så det är ganska tacksamt på det sättet.

– Det verkar faktiskt så. Många studier visar att barn som går i musikklasser där de har aktiv musikundervisning, ofta tenderar att göra bättre ifrån sig i andra ämnen också. Men det är lite svårt att tolka, eftersom det kan finnas andra variabler att ta hänsyn till. Kanske finns det inträdesprov som gör att mer begåvade elever går där eller så är familjen väldigt engagerad. Men det finns en studie där man slumpmässigt delade in ett större antal barn i 7-8-årsåldern i grupper. En grupp fick pianoundervisning i ett år, en grupp fick sångundervisning, en grupp fick dramaundervisning och en grupp fick ingen extra estetisk undervisning alls. Resultatet visade att de två grupper som fick musikalisk undervisning låg signifikant bättre på de flesta kognitiva tester som gjordes.

Mer läsning

Annons