Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utmana vännerna

/
  • Mammaledig eller jobbstressad? De flesta hinner med att gå lite extra i vardagen och genom att tävla med kompisar blir det lättare att komma ut.
  • Steg för steg tillsammans. Det är viktigt att tävla mot och med någon som är ungefär på samma nivå som du själv.

Annons

Trodde du att det krävs massor av dyr träningsutrustning för att komma igång och röra på sig? Det är inte alls nödvändigt – en stegräknare, bra skor och några goda vänner räcker långt.

– De flesta som inte kommer igång glömmer helt enkelt bort motionen i vardagen, det kommer så mycket annat emellan. Har man någon som kollar av att man faktiskt tränar blir det oftast mycket lättare, säger träningscoachen Katarina Woxnerud.

Många företag väljer att anmäla sina anställda till stegräknartävlingar och andra organiserade utmaningar. Men det går faktiskt alldeles utmärkt att ha en egen stegräknartävling med vänner eller kollegor.

– Genom att sätta upp delmål och slutmål tillsammans blir man inte bara motiverad av tävlingsbiten, utan också av det sociala, säger Katarina Woxnerud.

är det enkelt att utmana varandra på till exempel vem som cyklar till jobbet flest gånger i veckan eller promenerar flest kilometer varje dag.

– Ett sätt är att titta på kartan och se vad det är för avstånd till en spännande plats långt bort och tävla om vem som först kommer upp i den sträckan. Målet blir då att alla ska cykla till Åre eller promenera till Paris, säger Katarina Woxnerud.

Oavsett vad utmaningen går ut på är det viktigt att välja rätt träningskompisar. Man behöver vara lika motiverade och ha ungefär samma utgångsnivå.

– Tävlingen måste vara realistisk för alla som är med. Om man bestämmer att alla ska gå i snitt 20 000 steg om dagen och en av deltagarna snittade på 2 000 innan tävlingen, så har den personen ingen chans och tappar motivationen direkt.

För att hålla gnistan uppe under hela tävlingen kan det vara smart att bestämma ett riktigt bra pris som är förknippat med träningen.

en slant i en pott när tävlingen börjar, kan man sedan göra något tillsammans som segraren blir bjuden på. Men undvik priser som har med godsaker att göra, gör i ställer något positivt för hälsan som att bada bastu eller få massage, säger Katarina Woxnerud.

Tävla i antal steg.

Tävla i antal minuter eller timmar träning i veckan.

Tävla i utomhusträningstid.

Utmana varandra i att cykla till jobbet några dagar i veckan

Gå ut och promenera tillsammans på lunchen.

Promenera en bestämd sträcka utifrån avståndet till en plats, till exempel Peking eller Rom.

Bestäm att ni ska springa ett lopp och träna tillsammans inför detta. Tävla om att springa på bäst tid. (TT Spektra)

Hitta kompisar som är på ungefär samma nivå som du själv.

Köp en bra stegräknare, de billigaste visar ofta fel.

Mät ungefär hur mycket ni går per dag.

Lägg på runt 10-20 procent för att utmaningen ska vara rimlig, man kan öka efterhand.

Sätt upp tydliga regler: Hur lång period gäller tävlingen? Hur räknas det om jag cyklar eller gympar?

Planera inte i evighet utan kör igång så snart som möjligt.

Fundera på vad som händer efter tävlingens slutdatum. Vill ni fortsätta att röra på er tillsammans då? (TT Spektra)

Mer läsning

Annons