Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

ALMEDALEN: Dubbdäcken är en stridsfråga

Utformas landsbygdens trafik efter vad som gäller i storstaden? Det var den provocerande frågan för en Almedalsdebatt mellan Monica Green (S), Karin Svensson Smith (MP), Ulf Berg (M) och Per Åsling (C).

Annons

Och eftersom bilen och ett fungerande trafiksystem är ett absolut krav för de allra flesta på landsbygden, och eftersom trafiksystem vetter mot så många andra politikområden, så blev det en ganska bred debatt om livsvillkoren på landsbygden.

Spontant skulle jag säga att M numera låter som gamla C och tvärt om. Det är ingen hejd på vad staten borde göra och stödja anser M, medan C intar en mer strikt marknadsekonomisk hållning.

Alliansen har allmänt sett gått i rödgrön riktning på det trafikpolitiska området. Att trafiken ska vara fossilfri 2030 är numera ingen stridsfråga. M avvisar inte lika kategoriskt som förr tanken på biltullar. Såväl MP som M kan tänka sig en skrotningspremie för att fasa ut de sämsta bilarna ur utsläppssynpunkt, men inget av partierna har ett färdigt förslag med finansieringen klar.

Men på några delområden finns skiljelinjerna kvar. MP motsätter ju sig brukaravgifter och samverkan mellan privata och offentliga aktörer (ibland förkortat OPS) för stora projekt som förbifarter, broar och tunnlar.

På samma sätt är dubbdäcksanvändningen en riktig vattendelare. MP påstår att dubbdäcksanvändningen bidrar till farlig luft i storstäderna på ett oacceptabelt sätt. MP vill förbjuda dubbdäck där och ge dispensmöjlighet till exempelvis taxibolag.

M understryker att luften i tunnelbanan är farligare än luften på den beramade Hornsgatan på Söder och tycker det är naivt att tro att stockholmarna kommer att byta till dubbdäck när de åker på vintersemester.

M varnar för att stockholmare kommer att halka omkring på dåliga däck på landsbygden och utgöra betydande trafikfaror för sig själv och andra i trafiken.