Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Älskad eller hatad byråkrat

Det är inte lätt att vara småföretagare. Till skillnad från storbolagen har man inte råd att försörja jurister, reklamare, ekonomer och all tänkbart folk. I allt för många fall står man själv. Är sin egen chef, egen rådgivare och en slutgiltig genomförare.

Annons

En vardag som är ganska svår att förstå. Men det är den vardagen vi måste utgå ifrån i arbetet mot ett bättre företagsklimat.

Ett bättre företagsklimat i Jämtlands län uppnås inte om endast politikerna kommer till insikt. Den saken står klar när jag pratar med företagare runt om i länet. För de flesta företagare är det inte en fika med en fritidspolitiker – ute på förtroendeturné – som är den första kontakten med kommunen. Det är mötet med kommunens tjänstemän.

I dag får de kommunala tjänstemännen tyvärr underkänt i sin kontakt med det jämtländska näringslivet. Enligt Svenskt Näringslivs tidigare publicerade ranking i företagsklimat är Jämtland sämre än en genomsnittlig svensk kommun. Bilden bekräftas av de samtal jag tagit del av.

Kommunerna måste bli bättre på att föra en dialog med företagen. Sverige har en väldigt hög regelbörda och därför är det svårt att ha stenkoll på vilka regler man som företagare berörs av.

En enkel förändring är att förändra tjänstemännens attityd till regelkontroller och företagsbesök. I vilket ärende är man där? I de kommuner där man lyckats förbättra relationen mellan företagare och kommunala tjänstemän har man förändrat arbetsmetoder och företagsbemötande. Upplevelsen från företagen blir att kommunen är där för att hjälpa en att göra rätt i stället för att söka efter fel och överträdelser.

Det är dags att sopa framför egen dörr. Kommunerna måste göra upp med nidbilden av skurkaktiga företagare som försöker tjäna extra på att göra fel. I de allra flesta fallen handlar det om okunskap i ett ämne som inte är särskilt lätt att ha kunskap om, nämligen byråkrati.