Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Alx får chansen i rallycross-VM

Alx Danielsson är i ropet igen. Men inte på racingbanan. Den förre jämten får chansen i – rallycross-VM!
– Min största möjlighet i karriären, säger han.

Annons

Alx Danielsson ska köra de tre första loppen i VM-serien, med start i Montalegre, Portugal, om två veckor. Den svenske racingföraren ska köra för det tyska stallet All-ink.com Münnich.

– Efter alla år av hårt jobb verkar det äntligen som jag får utdelning. Detta är nog den största möjligheten i karriäen och jag kommer göra allt i min makt för att förvalta den väl, säger Danielsson.

Beskedet kommer inför måndagens stora pressdag i Barcelona där samtliga deltagande team och förare kommer att närvara. Att den förre jämten finns med är nog något som ingen kunde ha gissat för några månader sedan.

Danielsson har varit en banracingförare mer än något annat, med bland annat testkörningar i F1 för Renault, seger i World Series, TTA och STCC, samt ett flertal insatser i Nascarserier i USA.

Ska du överge banracing?

– Nej, då, men det är i rallycross det händer just nu. Det finns inte så många motorsporter som har VM. Det är väl bara F1 och rally. Dessutom är upplägget bra, med mycket effekt, korta och snabba heat.

Alx talar om sitt nya jobb som "enormt stort" och "helt otroligt". Bakgrunden till att just han får denna möjlighet är bland annat goda kontakter.

En av ingenjörerna i detta tyska team har jobbat med Danielsson förut och vet hans kapacitet.

Du har alltså tre lopp på dig att bevis att du ska få fortsätta?

– Absolut. Så är det. Om jag inte klarar det kommer jag att bytas ut mot någon annan.

Som den obotlige optimist han är, tror Alx på en god chans att få ett förlängt kontrakt. Han berättar att rallycross till viss del påminner om hans specialitet, banracing, med en hel del asfaltsavsnitt i tävlingarna.

Hur stort är det här beskedet, egentligen?

– Den största om man tänker det som en möjlighet. Jag har testkört F1, men det var bara testkörningar. Jag vann World Series, och det är också stort, men inte som det här.

Tyska All-ink.com Munnich är ett nytt team och Danielssons uppdrag är att utveckla bilen.

– Jag kommer inte att kunna vinna något lopp i början. Det vore helt absurt.

Debuten sker i Portugal, 24–26 april. Därefter är det tävling på berömda Hockenheim i Tyskland innan det är dags för Belgien, 15–17 april.

Deltävling 6 går i svenska Höljes och lita på att Alx siktar på att hänga med så långt.

Efter måndagens pressträff i Barcelona bär det av till Tyskland för två dagars testkörning med den nya bilen.

Teamets presschef Alx Stübner kommenterar valet av Danielsson så här:

– Vi valde Alx tack vare hans bakgrund och mångsidighet samt hans kända förmåga att utveckla bilar. Han är en mästare i det mesta. Vår teamledning har känt Alx länge och även jobbat med honom tidigare. Vi har helt nya och egenutvecklade bilar och behöver någon av hans kaliber för att kunna driva utvecklingen framåt.