Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Amanda Sedgwick gör hårdbop med sväng

Hon har spelat saxofon sedan hon var 13.
Då bytte hon raskt favoriter från Jimi Hendrix och Janis Joplin till Charlie Parker och Billie Holiday.

Annons

Amanda Sedgwick, 44, har spelat med merparten av den svenska jazzeliten, åker regelbundet till USA för att jamma på klubbar och undervisar på Musikhögskolan i både gehör och rytmik.

Torsdag kväll spelar hon med sitt femmannaband i Östersund på en miniturné genom mellersta Norrland, bland annat för att promota gruppens skiva som kom i våras, en utsökt blandning av hårt svängande jazz.

– Vi spelar skivans låtar , men gör också nytt material, jag vill ge musikerna nya saker att jobba med, så jag skriver hela tiden. Annars är risken att man tröttnar på de äldre låtarna.

Amanda komponerar på piano, som hon spelat sedan åtta års ålder, men på scen spelar hon enbart sax.

Förvaltar du arvet från Charlie Parker eller vill du utveckla det på något vis?

– Hm, för mig går den musikaliska formen alltid att utveckla även om den också var klar tidigt. Men musik är ett av flera konstuttryck jag ägnar mig åt. Jag dansar kubanskt och påverkas av den litteratur jag läser.

Som vad?

– Mest anglosaxiskt - James Baldwin, Steinbeck, Paul Auster, Siri Hustvedt och sånt.

Vad är det du gillar hos Parker?

– Han har ett kongenialt och helgjutet uttryck med så många variationer. Glasaktiga toner blandas med råa och följs av skärande romantik.

– Många ser honom bara som skaparen av bebop, men hars musik är fylld av influenser bakåt och berör mig verkligen på djupet.

Med sig på scen har hon trumpetaren Dwayne Clemons, Leo Lindberg piano, Kenji Rabson bas och Moussa Fadera på trummor.

• Torsdag 19.30 Movitz (Scandic Hotel Östersund)