Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Äntligen rustas Meråkerbanan

Om mindre än fyra år – 1 juli 2015 – kan de första eltågen förhoppningsvis börja rulla på Meråkerbanan. Det gläd­jande beskedet kommer från Sör- och Nordtröndelags fylkeskommuner, som tröttnat på att vänta på att Stortinget i Oslo ska ta fram resurserna. Därför är fylkena beredd att börja projektera och förskottera upprustningen.

Annons

Vi deltog nyligen i Mittnordenkommitténs seminarium i Stjördal om östvästförbindelserna i Mittskandinavien och kunde glädja oss åt att upprustningen av Meråkerbanan äntligen är på väg att förverkligas.

Tillsammans med våra partivänner i Tröndelag har inte minst vi från Centerpartiet i många år arbetat för att den felande länken mellan Storlien och Trondheim ska byggas bort.

Effektiva och miljövänliga tågförbindelser över gränsen, både för person- och godstrafik, får stor positiv betydelse för utvecklingen i hela Mittnorden framöver.

I en tid då järnvägs- och vägnäten söderut är överbelastade är det fördelaktigt att kunna köra gods från Barentsregionen och norra Skandinavien på järnväg till Trondheimsfjorden för vidare transport ut i världen.

Framgången med dagens Mittnabotrafik visar att behovet är stort även av persontrafik. Med moderna, bekväma och snabba eltåg kommer Jämtland och övriga Mittsverige att knytas allt närmare Tröndelag, vilket skulle stärka hela regionen.

Fylkena i Tröndelag kommer nu att bilda en förening, dit även Regionförbundet i Jämtlands län inbjuds, i syfte att starta projekteringen av Meråkerbanans upprustning.

Planerna är att ett bolag senare ska bildas för att genomföra upprustningen.

Vad som återstår för att arbetet ska snabbt ska komma i gång är att Stortinget ger Tröndelagsfylkena klartecken att förskottera arbetet.

Enligt ledamoten Lars Myraune är transportkommittén i stortinget nu inriktad på en snabb handläggning. Myraune tyckte att Norge borde skämmas för att upprustningen ännu inte har genomförts, men bättre sent än aldrig.

Företrädaren från Sörtröndelags fylke underströk vid seminariet att målet är att Meråkerbanan ska rustas till svensk standard. Det lovar gott.

Att Meråkerbanan ser ut att rustas och elektrifieras inom några få år kommer att få stor betydelse för tillväxt och utveckling i Nordens Gröna Bälte på båda sidor av nationsgränsen.

Snabba, effektiva och miljövänliga tågförbindelser kommer att få positiv betydelse för hela Mittnorden.

Det mångåriga lobbyarbetet ser äntligen ut att ge resultat.

Per Åsling, riksdagsledamot för Jämtlands län
Emil Källström, riksdagsledamot för Västernorrlands län
Håkan Larsson, kommunfullmäktigeledamot Krokom

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel