Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Äntligen svenskt igeni motorsportens finrum

Annons

Jag har en dold last. Den stavas till Formel 1. Om det beror på farten, på att det ofta händer saker vid ingången till första sväng kort efter start eller om det är någonting annat som tjusar vet jag inte. Men lockelsen bara finns där.

När Marcus Ericsson därför lanseras som ny svensk i denna motorcirkus ger det genast pulspåslag. Formel 1 blir högintressant under 2014. Sändningarna ges en extra krydda.

Nu är det knappast så att unge Marcus har skuggan av en chans mot Sebastian Vettel och de andra etablerade stjärnorna när han ska försöka kvala in första gången i mitten av mars. Därtill kör svensken från Kumla en alltför dålig bil. Hans stall Caterham var slagpåsar under 2013. Tog ingen endaste poäng och får nog räkna med fortsatta läropengar.

Men det finns rutin hos stallets försteförare Kamui Kobayashi. Japanen har kört i Sauberstallet 2010-2012 och vet vad det handlar om. I honom får Marcus Ericsson en perfekt mentor.

Vi jämtar hoppades förstås år efter år på att Alx Danielsson från Frösön skulle ta sig genom nålsögat till motorsportens finrum. Men även om det var nära, så stöp nog allting på att de rätta stålarna saknades.

Marcus Ericsson är påläggskalven som kört fyra säsonger i Formel 2 och som till sist nådde ända fram. Det var på tiden. För även om hans företrädare Stefan "Lill-Lövis" Johansson oftast bröt loppen under sin tid som F1-förare, var det honom vi svenska motorälskare hejade på.

Han körde 79 lopp, kom tvåa tolv gånger men lyckades aldrig vinna. Men som vi hoppades...

Ronnie Petersson gick från gokart till F1 och blev Sveriges bäste racingförare genom alla tider. Med 123 körda lopp, tio segrar och två gånger om andraplatser i förar-VM, (1971 och -78), har Marcus Ericsson lite att bita i. Ronnie hade allt som förare, speciellt modet, för det behövs verkligen för den som vill nå långt inom det här gebitet.

Men han gick ett tragiskt öde till mötes. Själv minns jag som i går den olycksaliga starten på Monza i september 1978 när Ronnies bil förvandlades till ett eldklot och han skadades allvarligt. Kollegan James Hunt drog honom ur eldhavet, men sorgligt nog dog Ronnie på sjukhuset mindre än ett dygn efter kraschen.

Just nu pågår Australian Open i tennis i Melbourne. Sändningarna i tv är högkvalitativa, men vi saknar nerven av att ha svenskt på centercourten. Det svenska tennisundret känns förbi och fotograferna zoomar numer in våra gamla stjärnor på läktarplats där Stefan Edberg och Magnus Norman har coachrollen för sina adepter Roger Federer och Stanislas Wawrinka.

Därför är påannonseringen av Marcus Ericsson i Formel 1 extra kul. För det vi vet är att antalet svenskar som följer F1–loppen direkt i tv är åtskilliga. Vi lever på hoppet och kan Finland så kan väl vi.

Go for it, Marcus och gärna redan när sportvärlden nästa gång vänder sina blickar mot Australien och Melbourne. För det är där F1–premiären körs, men först gäller att klara kvalet, nog så tufft för en nykomling.