Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Använder mördaren Saab eller Volvo?

Annons

Tänk dig att du sitter och tittar på en musikvideo.

Samtidigt som du tittar kan du klicka på bandmedlemmarnas kläder, mobiler, bilar, gitarrer – och hamna på en sajt där du kan köpa ett exemplar av samma märke.

Interaktiva musikvideor är det senaste försöket att tjäna pengar för musikartister.

Fansen ska inte längre bara vilja ha musiken utan ägna sig åt en slags stiladaption.

Hela kittet alltså.

Ett positivt exempel för kulturutredarna och kulturministern att ta tillvara. Det passar alldeles utmärkt till de nya kulturpolitiska målen.

Det gamla målet, att kulturpolitiken skulle motverka kommersialismens negativa verkningar sägs ha förpassats till ett dammigt nedläggningshotat arkiv i en före detta militärstad.

Nu ser det illa ut för oss författare som fortfarande är så gammalmodiga att vi arbetar med tryckta ark.

Hur ska vi interaktivera pappret för att finansiera framtida tryckkostnader? Våra bokslut kommer att visa att slutet för den tryckta boken är nära.

Kanske är det äntligen dags för ”skärmboken” (e-boken) att vinna läsarnas hjärtan?

Samtidigt kan vi skrota ljudboken, bara ljud, det känns ju mossigt, eller hur?

Vi får helt enkelt piffa upp våra böcker med bilder av huvud- och bipersonerna, gärna med direktlänk (=interaktivitet) till deras favoritdesigner, bilhandlare, mataffärer, heminredningsbutiker, favoritrestauranger och så vidare.

Det måste vara det kulturministern menar med marknadsanpassning och entreprenörskap.

Det gäller bara för oss författare att vara lite smarta redan på planeringsstadiet av våra romaner, att vidga det möjligas rum och ge våra karaktärer en stil som lönar sig även för oss.

Måste bara komma ihåg att kolla vilka klädmärken som inte har problem med finanskrisen.

Men det är klart, det kommer onekligen att bli lite svårare att skriva böcker som kritiserar ett eller annat område, men som sagt, marknadsanpassning var ordet. Det gäller all företagsverksamhet, så det bör också vara gångbart för kulturarbetarnas företag.

Chiclitt-författarna borde inte ha några större problem att hitta interaktiva sponsorer. Hur det blir med deckarförfattarna får tiden visa.

Det blir spännande att se om det är Volvo eller Saab som vill bli förknippade med mordoffrens eller mördarens bil.

Tänk att få länkar till båda två samtidigt i en skärmbok, det måste vara den ultimata lyckan för en modern entreprenörsförfattare!

Mer läsning

Annons