Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Är Åre iskallt som skidort i framtiden?

– Om inte Skistar bygger ut skidområdet kommer Åre att bli en andra rangens skidort. Så skrev Sune Malmström på ÖP:s debattsida i måndags. Så här har läsarna på OP.se kommenterat.

Annons

måste jag hålla med Sune Malmström! I ett rent skidåkningshänseende ligger vi långt bakom flertalet orter i världen.

Utan att lyfta fram någon speciell ort tror jag det är farligt att läsa artikeln från Conde Nast och slå sig för bröstet och luta sig tillbaks. Vi kan bättre, vi måste bli bättre, det är först då vi kan få ett erkännande internationellt, inte bara utifrån ett tävlingsperspektiv utan ur ett bredare perspektiv skidåkningsmässigt.

Den internationella marknaden finns där precis som Sune säger. Hans förslag är helt riktig, precis som jag och många, många kamrater som både har hus här och som gästar mig häruppe skulle vilja ha det.

Vi kommer inte bara över den känsliga 1000-fallhöjdsmetersnivån genom en lift till just under toppen på skutan, vi öppnar även upp ett helt nytt område.

Nog om det, jag är fullt medveten inte bara om investeringskostnaden utan även om kostnaden av driften och säkerheten av dessa nya områden.

Bredden på backarna måste ökas, det är ett mycket effektivt sätt att minska intensiteten i backarna.

Detta skrivet från en hängiven Årebo som också har blivit påkörd för två år sen i Gästrappet med elva revben

av, punkterad lunga samt ett skulderblad som var av. En vecka på intensiven kostar massor det också.

Åre för två veckor sedan och blev genast påmind om varför jag anser att det finns betydligt bättre skiresorts i landet. Stängda backar och liftar på grund av snöbrist, regn i februari, stängd högzon med en dimma som i London. De backar som var öppna var dåligt preparerade med stor del konstsnö vilket ger isiga nedfarter. Klimatmässigt ligger Åredalen vidöppen för atlantväder påverkat av golfströmmen vilket i sin tur ger taskigt med snö, av en taskig kvalité. Kräsen? Javisst, är man van att åka på riktig snö så är kontrasterna alltför stora och så länge man betalar en hygglig slant för liftkort anser jag att man har rätt att ställa krav.

Borde förresten liftkorten vara så dyra med tanke på att så mycket av liftsystemet är byggt med skattemedel?

viktiga tankar om utvecklingen. Anmärkningsvärt dock att han ändå framstår som ”Kapten Stofil” genom kommentaren ”Tonåringar har inget emot att nöta upp och ner i samma backe, men vuxna människor vill ha upplevelser”

Stillsamt undrar man då vilken värld du har tagit del av de senaste åren?

Är det någon grupp som verkligen blivit ”junkies” på nya upplevelser och utmaningar så är det väl just gruppen tonåringar.

Att de dessutom har stor påverkan på familjens val av skidort är väl inte heller någon nyhet.

typ VM 6:an åt båda håll över Sadeln öppnar även upp för mer sommarturister till fots och på cykel. Ny 1000-meterslift. Gör i ordning de backar som finns men som nu är stängda till 90 procent, typ störtloppet och slalombacken.

Lift mellan Rödkullen och Tege är dock problematiskt, kräver snabb och dyr lift menger ingen ny pist

begränsar man antalet liftkort. Man säljer bara ett visst antal, helt enkelt, sedan är det stopp. Detta för att det inte ska bli så trångt i backarna. Sedan så är ju korten ordentligt dyra också …

är engagerad. Men att Åre är på väg att bli en andra klassens skidort tycker jag inte. Tycker snarare att man är ljusår före andra skidorter i Sverige. Dock ska man självklart inte slå sig till ro. Det offensiv satsning som gäller och Åre Vision 2020 vittnar om att strategin finns.

Det krävs en satsning på Tegefjäll. Har inte hängt med övriga Åre. Nya liftar och en förbindelse till Åre skulle bli ett enormt lyft. Sen vill jag flagga för att bygga en hållplats för tågen i Tegefjäll så att gästerna bara kan kliva av och gå rakt upp till sitt boende. Då kan man anlända med till Åre, Tege och Duved. Bil behövs inte för att besöka Åre i framtiden. Till Björnen kan man satsa på rälsbussar som signatur V8 redan är inne på. EU-pengar borde finnas att hämta.

en andra rangens skidort. Det finns cirka 50 skidorter i Jämtlands län och Åre platsar nog inte ens skidåkningsmässigt i en ”tio i topp” lista över Jämtlands län hur ska då Åre kunna hävda sig internationellt? Åre och Åreskutan har Jämtlands och bland Sveriges bästa berg och bjuder på bra och effektiv fallhöjd. Men klimatet där är sämsta möjliga för skidåkning. Dålig med nederbörd och ofta varmgrader och kombination med enormt vindutsatt. Precis vad som inte är bra för skidåkning.

Åre kommer aldrig kunna byggas till ett bra skidberg och det är ju tragiskt med tanke på Åres by faciliteter. Problemet är att utvecklingen stått still och till och med backat de sista tio åren. En av Sveriges bästa/roligaste pister, Serpentinen, tog man bort för att belägga branta isiga fotbollsplaner som är så långt ifrån naturlig kuperade backar som skidåkare eftersträvar och gillar.

Det största problemet är det som även Sune Malmström påpekar, att pistkapaciteten är på tok för dåligt anpassad i jämförelse till liftkapaciteten. Värst kanske högzonen är trots allt, med Störtloppspisten övre del som ofta är för smal för mängden skidåkare och ett Röda Rappet som inte ens alltid är öppet som skulle kunna avbelasta. Varken Tväråvalvet eller Tusenmetersbackarna är bättre.

Visst är Åre bra men med den utvecklingen som stått still i jämförelse till priserna så är det långt ifrån godkänt. Det är inte skidåkning i Åre som drar dit skidåkare och turister som situationen ser ut idag. Tråkigt för skidälskare. Mitt enda tips är åk i andra skidanläggningar. I Jämtlands län har vi mest skidanläggningar i hela Sverige och många erbjuder bra och inspirerande skidåkning för alla typer av skidåkare.