Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Arbeta fokuserat med att minska viltolyckorna

Sedan 2012 har det skett över 2 000 viltolyckor i Jämtland, varav hälften med ren eller älg. Trafikanterna har ett eget ansvar att vara uppmärksamma och anpassa körningen efter rådande förhållande, men för att minska olyckstalen behövs insatser från myndigheternas sida.

Annons

De mest viltolycksdrabbade vägarna i Jämtland saknar på flera håll viltstängsel och sikten är ofta mycket dålig.

Under hösten anmäls 150 olyckor varje dag och antalet viltolyckor stiger för varje år. För tio år sedan anmäldes årligen drygt 34 000 viltolyckor. I dag ligger siffran på närmare 50 000.

Mörkertalet för olyckor är fortfarande mycket stort och uppskattas ligga på runt 23 procent, vilket innebär att den officiella statistiken är missvisande.

Olyckor som är en direkt följd av väjning för vilt rapporteras inte som en viltolycka, utan som en singelolycka eller krock med annat fordon. Trots detta är hela två tredjedelar av alla polisrapporterade trafikolyckor viltolyckor.

Viltolyckorna leder varje år till stora skador på liv och egendom. I Jämtland är kollision med rådjur vanligast, men hälften av viltolyckorna är kollisioner med älg eller ren. Att köra på ett djur i den storleken innebär alltid en direkt fara för livet.

För att minska risken för viltolyckor har varje trafikant ett ansvar att inte köra över tillåten hastighet och att anpassa körsättet efter rådande förhållanden. Att ha en vid blick och vara extra uppmärksam vid gryning och skymning.

Väghållaren har ett ansvar att minska riskerna för att en olyckssituation ska uppkomma – och ansvariga myndigheter behöver nu fokuserat arbeta på att minska antalet viltolyckor. Årligen skadas allvarligt 50–100 personer i samband med en viltolycka och olyckorna kostar det svenska samhället mer än 3 miljarder kronor varje år.

När vägar byggs om till mötesfria 2+1-vägar, som E 14 mellan Östersund och Krokom, bör viltstängsel alltid byggas längst sidorna. Annars riskerar viltet att bli stående på vägen och orsaka en krock då det har svårt att ta sig över mitträcket. Motormännen är positiva till mötesseparerade vägar, det gör vägarna säkrare. Men mittseparerade vägar kräver viltstängsel, annars byter man bara ut ett problem mot ett annat.

Utbyggnad av viltstängsel, faunapassager och aktiva varningssystem som minskar risken för viltolyckor kostar, men det är en investering som snabbt betalas tillbaka i form av färre olyckor och färre ödelagda liv.

Stig-Björn Sundell, vägombud Motormännen Östersund
Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig Motormännens Riksförbund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel