Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Alla som är emot vet inte vilket område det handlar om"

/
  • Nya rullband för barnen, sittliftar, knappliftar och släpliftar planeras i Rödkullen. Det blir sammanlagt sex nya liftar, tror Niclas Sjögren Berg . Här ska en helt ny by byggas med caféer, pubar och restauranger. Tanken är att man inte ska behöva ta bilen hit, shuttletrafik från Åre ska göra det enkelt och miljövänligt för skidåkarna att transportera sig.Björn Dählie anser att det är konstigt att markägare som själva bedriver turistverksamhet i Ullådalen säger att det nya fritidshusområdet förstör området.
  • – Vi ska inte alls bygga ett nytt Björnen. Vi har en unik möjlighet att skapa ett område som inte finns i Åre. En by i ett skidområde där allt bygger på att man inte ska behöva ha bil för att ta sig fram, säger Niclas Sjögren-Berg, destinationschef för Skistar Åre.

Skistar vill bygga en unik skidby för nya internationella gäster. Björn Dählie vill skapa exklusiva fritidshustomter vars like inte existerar i Åre. Men motståndet är stort och frågan är om projektet någonsin blir av.

Annons

Det är dagen efter samrådsmötet på Holiday Club. Björn Dählie och Niclas Sjögren Berg, destinationschef på Skistar Åre, konstaterar att samtalstonen var bättre än på tidigare möten.

Redan från start har kritiken mot projektet varit tuff. Mest kritik får de två områdena som nu ska detaljplaneläggas, det handlar om ett skogsparti mellan Ullådalsliften och Buustamonparkeringen.

Flera stug- och markägare menar att det handlar om en onödig och kortsiktig satsning som förstör Ullådalens naturområde för all framtid. Misstron mot kommunen, Skistar och Dählie är oerhört stark i den här gruppen.

Björn Dählie blir irriterad när motståndet kommer på tal. Det värsta påståendet enligt honom är att han ska bygga tomterna vid Buustamon och sedan försvinna med pengarna.

Men han är självkritisk, kanske har informationen från exploatörerna varit för dålig.

– Det är tråkigt att vi inte fått komma fram och belysa vad projektet innebär för Åre. De enda som har fått komma fram är stugägarna som talar i egen sak. De har fått talarstolen alldeles ensamma, säger Björn Dählie.

Han tror att motståndet i stora delar bygger på missförstånd.

– Vi ska ju inte exploatera Ullådalen. Alla de som är emot projektet vet faktiskt inte vilket område det handlar om. Det har varit för lite fokus på att 80 procent eller närmare 90 procent av bäddarna byggs i Rödkullen.

De lovar att femte byn, där en modern skidby i Rödkullen ingår, ska förverkligas. Att utbyggnaden i område fyra och fem vid Buustamon måste komma i gång först beror på att infrastrukturen för hela projektet kostar omkring 100 miljoner kronor. Försäljningen från dessa tomter ska möjliggöra fortsatt satsning.

Arbetet med nästa detaljplan som handlar om Rödkullen har påbörjats för länge sedan. Niclas Sjögren Berg berättar att han skissat på sex nya liftar i Rödkullen. Hans dröm är att Rödkullen kan förbindas med en lift till Tegefjäll. Vidare vill han bygga ny lift till Bräcke.

En liftutbyggnad förutsätter avtal med markägarna. Det är en komplicerad uppgift, inte minst att förbindelsen till Fjällvalsliftens dalstation. Skistar kan inte gå ut med löften om hur Rödkullens skidsystem ska byggas ut förrän alla viktiga detaljer är klara.

Björn Dählie påpekar att bröderna Paulsson, som är huvudägare i Skistar, är positivt inställda till projektet.

– De är aktivt med och stöttar projektet. Jag har träffat dem flera gånger, säger han.

En annan kritik som ofta kommer fram är att det inte behövs fler bäddar i Åre. Räcker inte bäddarna som vi har?

– Man måste ha med sig att den mängd kommersiella bäddar vi har i dag innebär inte att vi i morgon har samma mängd bäddar. De som köper stugor och hyr ut dem slutar att göra det efter några år. Antalet bäddar minskar år för år om man inte bygger mer, säger Sjögren Berg.

Mer läsning

Annons