Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Åtgärda Mittbanan omgående

Annons

Näringslivet i Mittregionen är djupt oroad över att stängningen av Mittbanan väster om Storlien, på den svenska sidan vid det så kallade Stora Helvetet, kommer att bli långvarig och förutsätter därför att Trafikverket får i uppdrag att omgående vidta de åtgärder som krävs för att trafiken snabbt ska komma igång igen. Stortingets beslut att elektrifiera sträckan på den norska sidan har varit en viktig pusselbit för den mittnordiska transportkorridoren vad gäller gods- och persontransport. Med en elektrifiering kan godsmängden på banan tredubblas. Meråkerbanans roll i det nordiska transportsystemet var avgörande för Stortingets beslut att elektrifiera banan med byggstart redan 2015. Totalt satsas det 3.9 miljarder norska kronor under en tioårsperiod där Meråkerbanan tillsammans med Tröndebanan ska rustas upp. Kostnaden för att åtgärda det bristande underhållet på den svenska sidan är i jämförelse blygsam men kan vara avgörande för att den norska storsatsningen ska bli av.

Det händer mycket på andra sidan riksgränsen! Norge är en av Sveriges absolut största exportmarknader. Slår vi ihop den svenska exporten till Kina, Ryssland och Indien så är fortfarande den norska exportmarknaden större och tillväxten är fortsatt stark. Investeringar i infrastruktur skapar viktiga förutsättningar för ett ökat företagande länderna emellan och fungerande förbindelser är en förutsättning för godstrafik, handel, turism och arbetspendling. Ett väl fungerande transportsystem gör oss mer konkurrenskraftig!

Den mittnordiska korridoren utgör en gemensam tillväxt- och arbetsmarknadsregion och som ett resultat av det ökade intresset så planeras det för ett gemensamt Norskt-Svenskt Handelskontor för att underlätta för företagande och handel länderna emellan. Den isfria hamnen i Trondheim erbjuder en viktig möjlighet för företag, både regionalt och nationellt, att nå internationella godsstrukturer. Meråkerbanan är en viktig pusselbit som kopplar ihop oss i en öst-västlig riktning och på internationella marknader. Flaskhalsen Stora Helvetet, väster om Storlien, behöver därför åtgärdas omgående! Ett långvarigt stopp riskerar inte bara att försena den norska storsatsningen utan den försvårar också för näringslivet i båda länder att tänka långsiktigt, miljösmart och expansivt. För att möta framtida efterfrågan på transporter och samtidigt ha ett långsiktigt hållbart transportsystem, krävs att omedelbara åtgärder vidtas för att säkra den östvästliga transportkorridoren.

Dick Jansson

vd Handelskammaren Mittsverige

Bob Persson

styrelseordförande Persson Invest

Niclas Sjögren Berg

destinationschef SkiStar Åre

Nils-Åke Hallström

vd Hallströms

Katarina Nyberg Finn

regionchef Handelskammaren Jämtland

Jörgen Ludvigsen

Salgsdirektör Swegon AS

Berit Rian

Direktør Næringsforeningen Trondheimsregionen

Anders Byström

regiondirektör Jämtlands län

Anne Marit Mevassvik

fylkesrådsleder Nord-Trøndelag fylkeskommune

Odd Inge Mjøen

fylkesrådmann Sør-Trøndelag fylkeskommune

Magnus Burvall

vd Mid Sweden Science Park

Anette Tandberg

regionchef Företagarna Jämtlands län

Gunnar Elmroth

vd IUC Z-GROUP AB

Bibi Högbom

hotelldirektör Clarion Hotel Grand Östersund

Susanne Andersson Pripp

vd Best Western Hotel Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel