Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Även korta lopp minskar dödsrisk

Att löpträning är bra för kroppen vet väl alla. Ny forskning visar på fördelar redan vid minimal ansträngning. Blott fem minuters löpning per dag kan rejält minska risken att dö i en hjärt-kärlsjukdom.

Annons

I en studie publicerad i Journal of the American College of Cardiology ingick 55 137 vuxna mellan 18 och 100 år. Forskare följde gruppen i 15 år för att undersöka sambandet mellan löpvanor och livslängd.

Under perioden avled 3 413 deltagare. Av de 1 217 som dog i hjärt-kärlsjukdomar hade var fjärde löptränat.

Löparna i studien hade 30 procent mindre dödlighet oavsett orsak och 45 procent mindre risk att dö i hjärtsjukdom eller infarkt. Löpare levde i snitt tre år längre än jämfört med de som inte sprang. Ur ett folkhälsoperspektiv är främjande av löpning lika viktigt som att undvika rökning, övervikt och för högt blodtryck, enligt forskarna.

De fann att hälsovinsterna var desamma oavsett hur länge och snabbt löparna i studien sprang. Det var ingen skillnad i dödlighet mellan att springa mindre än en timme i veckan jämfört med springa över tre timmar.

Enligt studiens huvudforskare Duck-chul Lee medför löpning liknande, om inte större, fördelar jämfört med 15–20 minuters måttligt intensiv träning per dag.

Ett kortlopp i dag? Nu har latmasken bara dåliga ursäkter kvar för att avstå.

Annons