Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Avtal med kinesiskt företag kan bli lyftet Flexiwaggon

Det jämtländska företaget Flexiwaggon kommer i morgon att under högtidliga former underteckna ett avtal med ett stort kinesiskt företag.

– Det här är nog genombrottet som jag har väntat på, säger Jan Eriksson, Flexiwaggons grundare.

Det är det statliga kinesiska företaget CSR, med cirka 100 000 anställda, som köper rättigheterna att tillverka, marknadsföra och sälja Flexiwaggons järnvägsvagn på den kinesiska marknaden. Flexiwaggon har redan avtal med företag i Ghana, Schweiz och Indien. Affären med det kinesiska företaget blir den hittills största och det kan också vara början på att nå även andra delar av världsmarknaden.

– Det är det här som ska lyfta hela konceptet, säger Jan Eriksson.

Till och från är uppemot 40 personer knutna till Flexiwaggon och affären med det kinesiska företaget kommer att förbättra möjligheterna till arbetstillfällen.

– Flexiwaggon kommer i en mycket bättre sits, det här kan bli ett riktigt lyft. Jag kommer att leverera nyckelkomponenter till Kina.

Tjänstemän från den högsta statliga nivån i Kina har varit engagerade i affären och när kontraktet undertecknas i Stockholm i morgon kommer personal från den kinesiska ambassaden att vara med.

– Starttiden från nu till försäljning i stor skala är cirka tre år, säger Jan Eriksson.

Kjell Strandberg, från Västerås, har lång erfarenhet av att göra affärer med kinesiska företag och han har spelat en central roll i den här processen. Han säger så här om CSR:

– De är långsiktiga. De satsar inte bara för närmaste veckan, de har enorma ekonomiska muskler och kan hålla på i 20-50 år, säger han.

En delegation från Kina besökte Östersund i går inför undertecknandet av kontraktet. I rundresan ingick ett besök i Ånge där en prototyp av den flexibla järnvägsvagnen finns.

– Flexiwaggon är en mycket bra produkt, det är flexibelt att lasta och lossa. Jämfört med transporter på väg är det miljövanligt och marknaden är mycket bra på sikt, säger Lan Ye, som är chefsingenjör hos CSR.

Det var Jan Eriksson som 1995 uppfann den flexibla järnvägsvagnen på vilken man kan köra ombord till exempel lastbilar. Den flexibla konstruktionen gör det möjligt att lasta och lossa i stort sett var som helst. År 2000 startade han Flexiwaggon.