Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bästa skolan förutsätter de bästa lärarna

Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, tar strid om lärarnas arbetstider. Tillfället är illa valt. Genom att bråka omdömeslöst – i första hand via media, undergrävs SKL:s attraktivitet som arbetsgivare. Skolans högsta nivåer lider redan av ledarskaps- underskott. SKL:s utspel lär tyvärr inte få fler elever att söka en lärarutbildning vars status måste bli högre.

Annons

Äntligen riktas debattfokus på utbildningsväsendets kunskapsuppdrag. Nästan var fjärde elev går ut skolan med ofullständiga betyg, så förändringar krävs.

Nio ledande och kloka socialdemokrater påpekade nyligen i DN att innehållet i skolan måste komma före formen när förändringen genomförs.

SKL borde lyssna, men tar i pågående avtalsrörelse tvärtom detaljstrid rörande lärarnas arbetstid och var arbetstiden förläggs. Kravet är diskutabelt och framförallt ställt vid fel tidpunkt. Det finns så mycket annat att kämpa för än att redan tålamodsprövade lärare ska måsta sitta av sommarloven i tomma klassrum.

Utmaningen är att locka de allra bästa till läraryrket och att få de allra kunnigaste lärarna att bli kvar vid sin läst. Inget annat kan utgöra bärande konstruktion i kunskapsskolan.

Men arbetsbördan har blivit tyngre och uppgifterna som ska skötas flyter stundtals ganska långt från själva lärandet. Precis som för läkare, tenderar för mycket av tiden gå till det administrativa.

SKL måste verkligen fundera över sin attraktivitet som arbetsgivare. Det gäller för övrigt också andra välfärdsverksamhete som vård och omsorg, såväl som skolan. Någon måste göra jobbet – men vem vill?

Ska resultatet bli på topp i plantskolan behövs de allra bästa trädgårdsmästarna.

De flesta som gått i skolan vet betydelsen av en bra och en dålig lärare. Dugligheten kan mätas på olika sätt, men en mycket avgörande sak är om läraren i fråga tycker om sitt jobb och kan ämnet som undervisas.

Resultaten i skolan är oacceptabla. Var fjärde elev som lämnar år av utbildning bakom sig utan tillfredställande kunskap kliver rakt ut i orättvisan. Att ändra strukturerna – alltifrån program, till betygsskalor, ämnesområden och timplaner är nödvändigt. Men utan de goda lärarnas insatser blir en ny organisation föga värt.

Den bästa skolan förutsätter de bästa lärarna. SKL måste intressera sig för att bli den bästa arbetsgivaren. Man har att konkurrera med högt rankade arbetsplatser som Ikea och Goggle, om ungdomar själv får välja. Sveriges konkurrenskraft som kunskapsnation börjar med skolans konkurrenskraft som arbetsplats.

Annons