Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bättre ta det säkra före det osäkra!

Jag lade ut en fråga på Facebook i går morse:

Annons

"Blir galen. Flyger till Stockholm fredag morgon för att sedan resa vidare till Paris. Men dimman ligger som ett lock över Östersund och Frösön den här tiden på året. Bör jag boka om 7.15 till 6.30? Hur skulle ni ha gjort?"

Sällan har jag fått så många kommentarer på så kort tid – och så engagerade!

De flesta tycktes, precis som jag, vara av den uppfattningen att det är enklare att lyfta än att landa. Lite dimma klarar nog de flesta plan av, och ovan molnen skiner alltid solen, det vet vi ju alla.

Men hur var det med 7.15-kärran, flygs den upp kvällen innan precis som 6.30-planet, eller landar den tidigt på morgonen? I så fall kunde det ju vara läge att omboka till det plan som redan stod där.

För det är ju svårare att landa än att lyfta när det är dimma.

Några tyckte att jag skulle satsa på att ta tåget till Arlanda, men även om det i och för sig är ett miljövänligare alternativ så tar det ju trots allt några timmar. Och hur är det egentligen med tågen nuförtiden? Är det för varmt står de stilla, är det för kallt står de stilla, är det för mycket snö står de stilla. Dimma av typen ärtsoppa kan säkert göra att tågen står stilla.

Ganska snart utkristalliserade sig ett förslag tydligare än de andra: Flyg ned till Stockholm på torsdag kväll och sov en natt på Arlanda!

Som luttrad norrlänning har jag gjort detta otaliga gånger, men nu var jag så glad för att jag hade lyckats pussla ihop en resa där jag inte skulle behöva det. Flyga tidigt från Frösön, checka in bagaget till Paris redan därifrån, promenera över till utrikeshallen på Arlanda och 10.35-avgången och sedan landa 13.10 i Frankrikes huvudstad. Perfekt!

Men jag hade inte tänkt på dimman, trots att den är ett årligen återkommande höstfenomen.

Hur skulle jag göra? Gick det ens att boka om så snart innan avfärd? Och varför kan inte flygplan flyga i dimma?

Redan när jag gick på Journalisthögskolan för mer än 30 år sedan var vi på Landvetter och gjorde ett reportage om något som heter CAT III, ett instrumentlandningssystem som gör att ett flygplan kan landa med 0 meter sikt. Det görs helt automatiskt, men kräver att såväl flygplan som landningsbana har rätt utrustning. Det får heller inte blåsa för mycket.

Nu är jag ju varken pilot eller meteorolog, så jag kan inte uttala mig med någon större auktoritet om varför man kan eller inte kan flyga när det är dimma.

Det jag "vet" är det som "alla vet" – det är tydligen svårare att landa än att lyfta när det är dimma.

Efter att ha gått igenom en själslig kris som reducerade mig till en dallrande aladåb av nerver tog jag det säkra före det osäkra och bokade om.

I kväll klockan 19.25 sitter jag på planet till Stockholm och jag håller redan tummarna för att kvällsdimman inte ska rulla in för tidigt.

Men jag hoppas att det är verkligen är så som alla säger – att det är svårare att landa än att lyfta.

Au revoir!

Mer om flyget och dimman:

ÖPTV: Dimma stoppar flyget