Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Begränsa snöskoterkörningen i fjällvärlden

Jag har under 40 års tid sett hur utvecklingen av snöskoterkörning i fjällvärlden förändrats till någonting som i längden måste betraktas som ohållbart.

Annons

Från början framfördes snöskotrar i 20–30 kilometer i timmen, och fraktade familjer eller fiskeintresserade naturmänniskor. Snöskotern var också tidigt ett nyttofordon för samer och övrig fjällbefolkning.

I dag är tystnaden i fjällvärlden ett minne blott. Att åka skidor kan på många ställen kännas väl så farligt som att förflytta sig till fots invid en motorväg.

För ett antal år sedan införde myndigheterna en hastighetsbegränsning till 70 kilometer i timmen. Var och en kan inse att detta är en mycket hög hastighet i vår fjällmiljö, sett både till övriga människor och djur i området. Tyvärr verkar också all motivation för att respektera denna höga fart ändå saknas.

Läser man den i dagarna utkomna skriften Skoter & Motor, som beskriver utbudet av snöskotrar inför den kommande säsongen, förstår man också vilken värdegrund hela denna industri vilar på.

Några citat: ”De 164 pigga hästkrafterna på topp räcker till och blir över för en massa seriöst och oseriöst skoj. Det märks att Skidoo satsat på att göra sina Freeride till potenta busmaskiner för adrenalinstinna friåkare som älskar att pressa gränserna”.

Skotermattan på denna Freeride är försedd med 57,2 millimeter höga kammar, vilket prisas av journalisten, som någonting oerhört viktigt för framkomligheten. Visst, det är sådant som triggar skoterungdomar att köra rakt uppför branta fjällsluttningar vare sig det är tillåtet eller inte – eller råkar innebära stor risk för att utlösa en lavin. Kombinationen av stort antal hästkrafter och höga kammar innebär också att skotermattan mycket lätt spinner ner till den känsliga markytan och orsakar svåra markskador.

Jag är för att människor ska ges största möjliga frihet, men när det gäller att snabbt slita ner vår ovärderliga fjällvärld, måste denna frihet få stå tillbaka för våra naturvärden.

Jag vädjar till myndigheterna att införa betydligt hårdare restriktioner för färd med skoter i fjällvärlden. Lär av Norge och Finland!

Förbjud kamhöjd överstigande 32 millimeter, som är den normala för touring- och arbetsskotrar.

Sätt ett stopp för hästkraftsraseriet. Länge fanns det en frivillig överenskommelse hos alla importörer att inte ta in skotrar med mer än 60 hästkrafter. Även då fanns det sportskotrar.

Ställ krav på hur mycket buller en skoter får ge ifrån sig. Riktvärde bör vara det som normala fyrtakts touringmaskiner i dag har.

Vår fjällvärld är i dag en alltför värdefull del av vårt land (Europa) för att en liten minoritet under några decennier ska tillåtas vandalisera dess värden.

Sten Bredberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel