Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Behörig lärare inte alltid viktigast

Hur stor andel av lärarna som är behöriga tycks inte påverka hur många av niondeklassarna som kommer in på gymnasiet.
I toppkommunen Vellinge är var tredje lärare obehörig, men eleverna lyckas bra ändå.

Annons

I våras lämnade 13 procent av niondeklassarna grundskolan med så svaga betyg att de inte kunde börja på ett nationellt program på gymnasiet.

De skolor som bäst lyckats med att ge sina elever gymnasiebehörighet finns i Vellinge, Danderyd, Lidingö, Mörbylånga och Täby. Där har 96–99 procent av eleverna tillräckliga betyg.

De sämsta kommunerna är Övertorneå, Gullspång, Tibro, Sorsele och Vingåker.

I klassrummet

När TT jämförde de 20 "bästa" med de 20 "sämsta" kommunerna visade det sig att behörighetsläget bland lärarna är ungefär detsamma. I Vellinge saknar 33 procent av lärarna behörighet i det ämne de undervisar i. I Vingåker, där fyra av tio hade för dåliga betyg, är andelen obehöriga lärare 34 procent.

– På kommunnivå är det i första hand föräldrarnas utbildningsnivå som slår igenom på elevernas resultat. Det sambandet är väldigt starkt. Om man däremot tittar på klassrumsnivå skulle man se betydligt större skillnader. Två klasser, där eleverna har samma socioekonomiska bakgrund, kan prestera väldigt olika beroende på lärarnas kompetens. Men eftersom det finns både bra och mindre bra lärare i systemet tar effekterna ut varandra, säger avdelningschef Erik Nilsson vid Skolverket.

Föräldrar som kan

En elevs möjlighet att ta sig vidare till gymnasieskolan påverkas alltså av föräldrarnas studievana. Flera av de kommuner där så gott som alla elever går direkt vidare till gymnasiet har den högsta utbildningsnivån i landet. Men fortfarande spelar lärarnas kompetens stor roll för varje enskild elev, enligt Skolverket och får medhåll av Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén:

– All forskning visar att lärarna är den avgörande faktorn. Men föräldrarnas utbildningsbakgrund spelar större och större roll i svensk skola, och det syns i TT:s jämförelse.

Det handlar också om att utnyttja lärares kompetens rätt, enligt Claes Nyberg, vd i Friskolornas riksförbund:

– Säg att en skola bara har en behörig lärare i ett visst ämne. Om den läraren får vara coach åt de obehöriga lärarna kan det påverka resultaten positivt. Det sker på många fristående skolor.