Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Berättelsen om Kerstin

Kerstin är en liten flicka från Ragunda med stora framtidsdrömmar. När hon var sex år var hennes största dröm att leva på en solros och ha 11 000 barn.

Annons

 Nu har det gått tre år sedan dess och Kerstin har målmedvetet bestämt sig för att hon ska bli chef när hon blir stor. Vilken sorts chef hon vill bli har hon inte riktigt bestämt, men hon gillar att bestämma och vill bli chef för ett företag där hon har möjlighet att påverka världen. Kerstins pappa ser tydliga ledaregenskaper hos henne och säger att det är bra att hon vill förändra världen.


Ett annat stort intresse hos henne är lastbilar, vilket hon verkligen hoppas på att få köra när hon blir vuxen. När Kerstin var fyra år blev hon förlamad från axlarna och nedåt, vilket gör att hon kommer vara rullstolsburen för resten av sitt liv, men det ska inte få hindra hennes drömmar. Hon fantiserar om en lastbil som är anpassad för just hennes möjligheter som hon kan styra enbart med sina tankar.


Att arbeta med berättelser och sagor i för- och grundskola kan påverka barnens syn på exempelvis genus (Jämställdhetsarbete i förskolan SOU 2006:075). Det räcker naturligtvis inte att pedagogerna läser och arbetar med sagor, utan det kräver också ett samarbete med hemmen, samt möjligen ett förändrat levnadssätt.


Hur vill vi forma framtiden för våra barn? Vill vi att berättelsen om Kerstin ska vara sann? Föräldrarnas samarbete med skolan är av yttersta vikt. Innovation, framtidstro och entreprenörskap är områden som många skolor i länet arbetat med i flera år, men den nya Skollagen (2011) har förtydligat vikten av att skolan arbetar med ett entreprenöriellt lärande. Kerstin kommer säkerligen att bli utrustad med ett entreprenöriellt tänkande genom hennes studiegång, men hur ska skolan kunna påverka jämställdheten i samhället? Vi tror att rätt sagor i för- och grundskolan är ett stort steg på vägen mot ett förändrat samhälle.


När vi läser om utvecklingen för kvinnor inom ledande befattningar är det inte någon saga som utvecklar samhället i en mer jämställd riktning.
De senaste 20 åren har samhällsutvecklingen i stort gått spikrakt uppåt, men vad gäller jämställdheten har det praktiskt taget stått still.
Är det så vi vill ha det? Nej, vi vill skriva en bättre saga. Vi vill ge förutsättningar för att Kerstin och andra kvinnor ska ges möjlighet att konkurrera om ledande positioner på lika villkor som männen, även i praktiken. Vi vill att Kerstin ska inspirera andra funktionshindrade att se möjligheter. Vi vill att sagan om Kerstin ska inspirera de ledande börsbolagen till att bryta den norm som råder.


Vi vill även att mindre företag anställer på kompetens och bidrar till blandade arbetsgrupper bland annat utifrån ålder, kön, etnicitet och sexualitet. Vi vill att sagan om Kerstin ska bli sann.


Vi vill att ni läser fler sagor där hemma tillsammans med era barn. Vi vill att ni väljer sagorna med omsorg, gärna tillsammans med pedagogerna i skolan.
Vi i Centerpartiet vill att jämställdhetsarbetet ska vara ett naturligt inslag i såväl skolvärlden som på olika arbetsplatser runtom i länet. Vi vill att kvinnor och män ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter i livet. Vi vill ha ett Jämtland där vi ser möjligheterna hos varje enskild individ. När vi har bestämt oss för detta har vi också gjort ett hållbart val för fler, friskare och rikare jämtar.

Eva-Lena Blom
styrelseledamot
Centerpartiet Jämtlands län
Björn Larsson
distriktsordförande CUF Jämtland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel