Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Betala inte och bestrid fakturan

Konsumentverket har fått in flera anmälningar mot bolaget PRO Telecom och granskar nu bolagets försäljningsmetoder.

Annons

De senaste två månaderna har tolv anmälningar gjorts mot PRO Telecom och Konsumentverket har därför skickat ett tillsynsbrev till bolaget. De har på sig till den 22 augusti att svara.

Konsumentverket strävar alltid i första hand efter frivillig rättelse.

– Om inte det går att uppnå kan vi tvinga bolag att upphöra med försäljnings- eller marknadsföringsmetoder genom ett förbudsföreläggande. Om inte det efterlevs kan vi ta ärendet till marknadsdomstolen, säger Konsumentverkets presschef Hans Lundin.

Det har varit stora problem med telefonförsäljning under flera år. Det visar antalet anmälningar till Konsumentverket. Under det senaste året har problemen med bolag som riktar in sig på äldre ökat kraftigt.

– Att döma av de anmälningar vi får in verkar det finnas en handfull bolag som riktar in sig på äldre. Den typen av anmälningar har ökat kraftigt det senaste året, konstaterar Hans Lundin.

Konsumentverket rekommenderar de som känner sig lurade att inte betala fakturor utan istället bestrida dem och spara en kopia på brevet.

– Om man betalar är det sårare att häva avtalet, säger Hans Lundin och ger rådet att lägga på luren direkt när en telefonförsäljare ringer

Konsumentverket arbetar för en lagändring så att alla muntliga avtal måste bekräftas av ett skriftligt innan det träder i kraft.

Läs också:

Demenssjuka Karin får rätt mot telefonförsäljare