Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Biogasbussar ett fiasko för kommunen

Biogasbussarna i Östersund har blivit ett fiasko. Bara en av bussarna har kunnats köra i stan och det är bara en bråkdel av det planerade.

Ingen har velat bygga en tankstation i Odenskog och nu ger kommunen upp.

Annons

Stadsbussarna får 3,4 miljoner kronor för att ersätta de fem biogasbussarna med biodieselbussar. Biogasbussarna går i stället till Gävle för att användas i stadstrafik där.

Avtalsförslaget ligger hos kommunstyrelsen för behandling nästa vecka.

När det inte går att hitta någon som vill driva ett tankställe är det dags att sätta punkt, menar Stadsbussarna.

Trots att fyra av de fem bussarna redan börjat användas av Stadsbussarna i Gävle har de kostat miljoner för företaget.

Magnus Rosenberg, tidigare VA-chef i kommunen, har som konsult jobbat bland annat med att hitta en entreprenör som kunde driva ett tankställe.

Så sent som i början av mars fanns en intressent som verkade seriös, enligt Magnus Rosenberg. Men det blev inget.

Kommunen missbedömde från början svårigheterna att få en entreprenör.

– Det var en felbedömning när det kommer till kritan, men det var inte de signalerna vi hade till att börja med, säger Magnus Rosenberg.

Ett problem är att det råder brist på biogas både i länet och i landet i stort.

För att täcka upp bristen medan biogasproduktionen i landet byggs upp har tanken varit att använda naturgas. Det är ett fossilt bränsle, men kunde vara acceptabelt under en övergångsperiod.

Naturgas kan fraktas längre sträckor i flytande form.

Men den anläggning som krävs är betydligt dyrare att bygga.

– Fem bussar utgör ett för litet underlag för att kunna räkna hem affären, säger Bertolof Åkerström vid kommunen.

Den biogasbuss som finns kvar i Östersund har gått väldigt få mil jämfört med vad den skulle ha gjort.

Den rullar på förmiddagen, tas till Göviken vid Storsjön för tankning mitt på dagen, för att sedan köra turer på eftermiddagen.

Den kan inte köras för långt för då räcker inte bränslet till. Eftersom tillgången på biogas är begränsad i Göviken gäller det att hushålla med bränslet.

Så bussen ser tämligen fräsch och oanvänd ut.

– Det bästa hade varit om vi hade haft gas så att vi kunde köra bussarna. Biogas är ett bränsle som kommer, säger Runar Jonsson som är fordonsansvarig.

– I grunden är det bra att kommunen har viljan att använda biogas. Det är tråkigt att det blivit som det blivit, säger platschefen Gustav Jansson.