Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Biogasbussar har lägre utsläpp

Jag kan bara beklaga att företrädare för två så viktiga organisationer som Svenska Bussbranschen och MittSveriges Bussbranschförening intensivt kritiserar en satsning på biogas.

Annons

I mer än 40 svenska städer rullar i dag långt över 2 000 gasbussar. Tack vare just politisk tydlighet i långsiktiga mål, i trafikavtal och upphandlingar har satsningen på biogas till bussar gjort att gasmarknaden även för taxi, renhållningsfordon, privatbilister och lastbilar kunnat växa, och Sverige ligger långt fram i utvecklingen.

Debattörerna menar att Östersund inte bör låsa fast sig i ett visst drivmedel, det viktiga är effektiviteten och vad som kommer ur avgasröret.

Tittar vi på just koldioxidutsläppen så har faktiskt en biogasbuss överlägset lägre utsläpp jämfört med en hybridbuss som går på diesel.

Man bör även titta på hur ett drivmedel har producerats. Produktion av biogas från exempelvis gödsel minskar klimatpåverkan dubbelt genom att metanutsläppen minskar. Även avfall från livsmedelsproduktion, från massabruk och hushållens eget matavfall kan bli biogas.

Varför denna utveckling enbart skulle vara negativ för Östersund blir obegripligt. Den etablerade tekniken och fördelarna för samhället har runt om i landet genererat investeringar i biogasanläggningar och gastankstationer och drivit på omställningen.

Vi kommer aldrig ifrån att vi producerar biogas i våra reningsverk, att massabruken söker nya lönsamhetsområden, att lantbrukets kor och grisar bidrar med gödsel och att vi nu går mot mer insamling av matavfall.

Allt detta avfall kan även för Östersund bli en viktig resurs i trafikomställningen och borde mycket väl utgöra en grund för ett tydligt och långsiktigt trafikavtal.

Anders Mathiasson, vd Energigas Sverige

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel