Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Birka följer med sin tid

/
  • Totalintrycket var en ambitiös skolavslutningsföreställning av Birkas elever, skriver Bernt Carlsson i sin recension.Foto: Anneli Åsén

I tonsättarnas himmel med elever från Birka Musiklinje Svarta Lådan, Folkets Hus.

Annons

Det moderna lät bättre än klassikerna. Birka eleverna trivdes bättre i musikalnumren än i operans värld i går kväll vid premiären av musikföreställningen ”I tonsättarnas himmel” i Svarta Lådan.

Små scener och nummer ur Jonathan Larsons RENT, Gerschwins Porgy and Bess, Bizets Carmen, Mozarts Trollflöjten och Purcells Dido och Aeneas framfördes.

Oemotståndlig var scenen med de unga familjerna i Summertime. Passade i rollen som Bess gjorde Elin Ström med elasticitet både i röst och dans. Fin också Peter Wickström som Porgy med träffsäkerhet i de svåra insatserna. En kärleksduett med sensualitet och naturlighet.

Vokalt stark var Ida Persson som Dido med en vacker och passande mezzo. Orkesterarrangemangen imponerade genomgående med stor fantasi inte minst i orkestreringen.

Genialt med gitarrer i scenen ur Carmen där särskilt den inlevelsefulla manskören gav färg. Blodfull seguidilla av Marita Ramberg Röthe som Carmen.

Desto starkare slutnumret ur Rent Five Hundred Twentyfive thousand….. Här frigjordes de unga rösterna på ett helt annat sätt än i de klassiska scenerna.

Skolan tycks lägga mer vikt vid de samtida sceniska uttrycken än vid klassisk opera. Om det är rätt eller fel är svårt att säga men det är säkert ett måste i konkurrensen om elever.

Föreställningen ges också i dag.

Mer läsning

Annons