Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gunnel varnar för bluffaktura – kan kosta dig 12 000 kronor: ”Synd om någon går på det”

Lagom till julruschen trillar bluffakturorna in. Östersundsföretagaren Gunnel Åding råkade ut för Nummerupplysningens bluff och vill nu varna andra.
– Det är så synd om någon går på det, rättar och skickar in, säger hon.

Annons

Thomas Eriksson och Gunnel Åding vill varna andra företagare för Nummerupplysningens bluff.

Sedan hösten 2011 finns Nummerupplysningen.se med på Svensk handels varningslista. Det är ett bluffbolag med säte i Tallinn har flera gånger dömts i tingsrätten för att vilseleda mottagare.

– De här bluffakturorna kommer som ett ymnigt snöfall och det är inget nytt gäng. De har figurerat i två olika namn, Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen, under många år, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

LÄS OCKSÅ: Fyra sätt att hantera bluffakturor

I veckan fick Gunnel Åding som äger Puck handskar och väskor en blankett från Nummerupplysningen.

– Jag öppnade det och kände igen det. Det brukar trilla in sådana här fakturor när det är lite fart, säger Thomas Eriksson, Gunnels sambo.

LÄS OCKSÅ: Blufföretag på offensiven i Jämtland

Gunnel Åding berättar att även andra företagare i Östersund fått hem blanketten. Vid första anblick ser det ut att röra sig om en kontaktuppgiftskontroll och att du genom att fylla i de uppgifter som saknas kommer att få förtursexponering. I själva verket är det ingen gratistjänst utan ett bindande avtal. Ett avtal som gäller i 24 månader och kostar 11 790 kronor. Något som står på baksidan i det finstilta.

– De vill lura folk att skriva ett avtal för en helt värdelös tjänst. Det du ska göra är att knögla ihop och kasta det. Googlar eller sök på bolaget och du kommer att se att du inte får upp en enda nöjd kund, säger Per Geijer.

Gunnel Åding var uppmärksam och fyllde aldrig i blanketten men tror att många kan luras av utformningen.

– Som företagare vill man synas och är man inte uppmärksam är det lätt att tro att det är gratis, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Rostskador av vägsalt varierar stort med bilmodell

– Man måste vara uppmärksam hela tiden med vad man skriver under, säger Thomas Eriksson.

Gunnel Åding tycker det är fult av företag att använda sig av sådana här knep.

– Det är dålig marknadsföring och skumt, säger hon.

Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner ÖP:s eller LTZ:s nya app här, till Iphone eller till Android! Länk till ÖP:s iPhone-app

Länk till ÖP:s Android-app

Länk till LTZ:s iPhone-app Länk till LTZ:s Android-app

Mer läsning

Annons