Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Haverikommissionen undersökte olycksplatsen på Frösön – se hur det går till

På tisdagsförmiddagen påbörjade Statens haverikommission sin utredning av helikopterolyckan på Frösön. Helikopterns variant av svarta lådan är viktig för att utröna vad som gick fel.

Annons

I går förmiddags kraschade en helikopter när den skulle landa på Åre Östersund flygplats. Mannen som flög helikoptern fördes till sjukhus men ska efter omständigheterna ha klarat sig bra. Alla allvarligare olyckor till land, sjöss eller havs utreds av Statens haverikommission och på tisdagsförmiddagen var de på plats på Frösön.

– Vi börjar med en olycksplatsundersökning, som innebär att vi samlar fakta. Det är en del av den stora faktainsamlingen där vi tittar på olycksplatsen, dokumenterar den och samlar på oss det som kan bidra till en lösning av vad som hänt, säger utredningsledaren Stefan Carneros.

Tillsammans med sin kollega Christer Jeleborg som är teknisk utredare ska de även prata med piloten och vittnen.

Vad är det första ni gör?

– Genom att titta på hur helikoptern ser ut och de delar och skador som finns på marken och på helikoptern försöker vi bilda oss en uppfattning om förloppet, på vilket sätt den slog ner, säger Christer Jeleborg.

När ÖP pratar med Stefan Carneros och Christer Jeleborg på tisdagsförmiddagen har de precis inlett sin undersökning och kan inte uttala sig i detalj om vad som lett till kraschen. Men flygplatschefen Susanne Norman uppgav i en intervju under måndagen att enligt de uppgifter hon fått av sin personal tippade helikoptern bakåt när den hovrade vid landningen.

Senast inom tolv månader ska Haverikommissionen presentera sin rapport.

– Det är en modern helikopter som har en hel del utrustning som registrerar data som kommer att hjälpa oss mycket, säger Christer Jeleborg.

SE OCKSÅ: Tog helikopter från Stockholm på grund av pilotstrejken – kraschade på Frösön

Enligt Stefan Carneros har den kraschade helikoptern en variant av flygplanens svarta låda.

– Det är första gången vi använder just den typen av registreringsutrustning så det ska bli intressant att se vad den kan ge oss, säger han .

Syftet med den rapport som ska skrivas om olyckan är att åtgärda eventuella brister som hade kunnat förhindra kraschen.

– Vi kan ha flera rekommendationer i rapporten där vi rekommenderar myndigheter, tillverkare eller operatörer att agera på ett sätt som gör att det inte kan upprepas, säger Stefan Carneros.

Haverikommissionen utreder helikopterkraschen på Åre Östersunds flygplats

Haverikommissionen utreder helikopterkraschen på Åre Östersunds flygplats

Haverikommissionen utreder helikopterkraschen på Åre Östersunds flygplats

Haverikommissionen utreder helikopterkraschen på Åre Östersunds flygplats

Haverikommissionen utreder helikopterkraschen på Åre Östersunds flygplats

Haverikommissionen utreder helikopterkraschen på Åre Östersunds flygplats

Mer läsning