Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Blandar både teknik och uttryck

Nedfläckade klänningar som skvallrar om övergrepp, blodiga foster och melankoliska figurer på ödsliga stränder.

Men också glatt uppkäftiga brev till landsmannen Edward Munch.

Annons

Astrid Mørland blandar både teknik och uttryck i sin utställning på Galleri S, som öppnar i dag.

Hon började som textilkonstnär, är utexaminerad från norska konsthögskolan och har skrivit en avhandling om hur surrealismen erövrade skandinavisk konst under mellankrigstiden.

Och de nya bilderna genomsyras av ett projekt om Edward Munchs konst där hon medverkar i en ny bok:

– Mitt förhållande till honom är väl lite komplicerat, men jag valde att gå i klinch med honom, har bearbetat hans motiv och rentav skrivit flera brev till honom, säger Astrid som sedan många år bor i södra Norge.

Det finns tydliga spår av surrealismen i hennes bildvärld, i tidigare verk har hon byggt klänningar, tydligt inspirerad av Meret Oppenheims uppkäftiga verk.

Ännu har Munch inte svarat, men Astrid nålar fast honom i såväl grafik och tygsjok som uppdaterade versioner av hans bilder - med glimten i ögat.