Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bluffare försöker få datorägare att installera trojan

När Sandra Åhman svarade i telefon presenterade sig en man på engelska med indisk brytning. Han sa sig ringa från Microsoft Tech ­Suport, och att alla familjens datorer var infekterade med ­virus. Om hon inte gjorde något skulle datorerna krascha inom en timma.

Men han hade en lösning. Om Sandra bara installerade ett program skulle de på Microsoft Tech Support kunna hjälpa henne.

Trots att Sandra anade oråd la hon inte på utan fortsatte prata med mannen.

– Han hade en massa information om våra datorer, visste mamma och pappas namn och en massa annat, så det gjorde att jag ändå trodde lite på honom, säger Sandra.

Sandra började ställa frågor om deras validitet och efter konkreta bevis på om datorn var skadad. Mannen lovade att skicka all information men kopplade i stället över till en annan påstådd tekniker. Varje gång hon ställde en fråga började de om från början med att säga att datorerna var infekterade med virus och att om hon inte gjorde som de sa skulle datorerna krascha.

Till slut gick Sandra med på att installera ett program; då skulle de kunna hjälpa henne.

– Det var väldigt dumt. Jag borde ha lagt på direkt och stängt av datorn, säger Sandra.

Det har blivit allt vanligare att bedragare ringer och försöker lura folk genom att använda sig av välkända företagsnamn, som Microsoft. Programmen som de vill ska installeras riskerar att innehålla virus eller trojaner, spionprogram som kan användas för att stjäla inloggningar och lösenord, för att sedan kunna komma över pengar.

Sandra avbröt samtalet och stängde av Internet, avinstallerade programmet, körde en virusgenomsökning och stängde av datorn.

Men det var försent. Och datorn har inte gått att använda sedan dess.

Ett annat sätt bedragarna försöker lura folk på är att få dem att köpa programvara som ska lösa, det påhittade, problemet. De är ofta väldigt påstridiga och ringer upp gång på gång och det finns rapporter om att de även kan bli hotfulla.

– De har ringt igen och är väldigt nitiska. Man ska bara lägga på, eller säga att man inte har någon dator, säger Sandra Åhman som vill varna andra från att göra samma misstag.