Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bluffmejl drabbar Tele2-kunder

Birgitta Granehag-Engström från Järpen fick ett mejl som uppmanade henne att lämna ifrån sig kontonumret för att få tillbaka pengar från Tele2.

Annons

Mejl- och fakturabluffar är inte ovanligt. I det här fallet kommer det mejl vars avsändare hävdar att de är kända företag. I det här fallet Tele2, men även Telia har drabbats.

I ett mejl som verkade vara från Tele2, hävdades att Birgitta Granehag-Engström betalat in två fakturor av misstag. För att få tillbaka pengarna uppmanades hon att på svarande mejl lämna ifrån sig sitt kontonummer.

– Jag tryckte bort brevet eftersom jag inte betalar mina fakturor på datorn, säger hon.

Hon frågade också sin dotter om brevet och fick direkt svaret att hon inte skulle svara på det.

Nu vill Birgitta Granehag-Engström varna andra som kanske råkar ut för dessa mejl och kanske lämnat ifrån sig kontonummer.

Granehag-Engström tycker att det är jobbigt och obehagligt med sådana här mejl.

– Törs man använda datorn egentligen, säger hon.

Sådana här mejl som Birgitta Granehag-Engström drabbats av, kallas ofta för skräpmejl eller spam. De kommer ofta från utlandet och är massutskick. Företagen som står som avsändare har inget med mejlen att göra och har inte skickat dem.

Logiken bakom de som skickar ut dessa bluffmejl, är att det alltid finns några få som blir lurad och antingen betalar eller lämnar ifrån sig viktiga uppgifter.

Några tips på hur man undviker att bli lurad:
• Företag, som till exempel Telia och Tele2, kräver ALDRIG att du ska lämna ifrån dig dina bankuppgifter eller lösenord via mejl.
• Bluffmejlen är ofta direktöversatta i program och är skrivna på väldigt dålig svenska.
• Låter det för bra för att vara sant, är det oftast det.