Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bolag minskar insyn i verksamheten

Annons

Thomas Hägg (S), styrelseordförande i Länstrafiken och Norrtåg AB föreslår att Jämtlands län ska bilda ett gemensamt trafikbolag med övriga norrlandsting. En påbyggnad på det demokratiska underskott som redan finns inom trafikområdet. Möjligen ser han sig själv som presumtiv styrelseordförande.

Hans ledning av Länstrafiken och Norrtåg är knappast något som medborgarna har haft anledning att applådera – tvärtom. Häggs drivkraft verkar mera vara sitt eget uppehälle än medborgarnas möjlighet att resa billigt och punktligt.

Vi minns turerna kring höjningen av hans ordförandearvode i Norrtåg från 44 000 kronor till 178 000. Ett beslut som han själv deltog i men ansåg att jäv inte var så farligt. Ödmjukhet är inte Häggs bästa ämne.

Ett gemensamt trafikbolag flyttar besluten längre bort från medborgarna och deras valda representanter i fullmäktige. Besparingar kan nås på andra sätt.

Jag och många andra, till och med socialdemokrater, anser att Länstrafikbolaget bör skrotas och administrationen inordnas i förvaltningen i region Jämtland-Härjedalen som blir huvudman för trafiken.

Då behövs inte heller en politisk styrelse enbart för kollektivtrafiken utan regionens politiker kan hantera dessa frågor som då även kommer närmare de ytterst ansvariga politikerna.

Vi spar då in politikerarvoden och administration som i dag finns specifikt i länstrafikbolaget. Hägg mister arvode men medborgarna tjänar på det både demokratiskt och ekonomiskt.

Självklart kan vi ändå samarbeta med andra trafikhuvudmän. Den här lösningen finns bland annat i X-trafik i Gävleborg.

Bolagsbildningar för kommunal verksamhet krånglar alltid till både demokrati och ekonomi. Insynen försämras, ofta får man skatta bort redan skattade pengar.

Socialdemokraterna må dock finna andra sätt att upprätthålla livhanken på Thomas Hägg än genom styrelseuppdrag i ett gemensamt kollektivtrafikbolag.

Lennart Ledin (FP)

kandidat till regionfullmäktige

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel