Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bolaget behöver merluft under sina vingar

Hösten är av förståeliga skäl inte Skistars favoritårstid. Därför kan onsdagens kvartalsrapport, (-270 mkr), tas med en nypa salt. Men med julen för dörren ska plussiffrorna komma och förbokningarna skvallrar om förväntningar. "I paritet med fjolåret", är ledningens kommentarer. Med långa sköna helger både i jul och nyår är det nu liftar ska snurra och hotell och skidbackar fyllas.

Annons

Men om Skistar för några år sedan verkade vara ett självspelande piano är de två senaste åren en besvikelse. Vinstutvecklingen fem år bakåt: 273, 334 och 181 miljoner kronor från 2008 och framåt, men bara 157 respektive 137 miljoner kronor för 2011-2012 och 2012-2013.

Marginalen går ner och det är illa i ett företag som investerat hårt och som behöver få utväxling på nya liftar och andra breda satsningar.

I kvartalsrapporten beskriver vd Mats Årjes hur valutors rörlighet påverkar folks resmönster vilket direkt visar sig på Skistars destinationer.

Väderförhållanden och snöläge är av kända skäl andra viktiga faktorer. Men det vill till mer än snörika vintrar och en "lagom" stark krona för att locka till sig fler skidgäster.

Stagnation är ett kraftigt ord för att beskriva nuläget, men aktien står och stampar, ytterligare ett mått på att Skistar behöver ökad luft under vingarna. Det fanns en tid när kursen låg en bra bit över hundringen, nu stampar aktien långt under OMX index för 2013. Någonting saknas därmed i konceptet, eller är det bara en konjunkturell svacka?

Annons