Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bli mer organiserad och stressa mindre – här är expertens tips

/
  • Ordningskonsulten Brita Hahne visar smarta organisationslösningar i hemmet. Att förvara t-shirts genom att vika dem till små paket och lägga dem på rad ger överblick i garderobens lådor. Det är en idé som den japanska ordningsexperten Marie Kondo tagit fram.
  • Ordningskonsulten Brita Hahne visar smarta organisationslösningar i hemmet. Ordning i sylådan.
  • En receptpärm med kategorier som efterrätter, vegetariskt och grundrecept är ett bra sätt spara favoriter utrivna från tidningar.
  • En receptpärm med kategorier som efterrätter, vegetariskt och grundrecept är ett bra sätt spara favoriter utrivna från tidningar.
  • En plastlåda med fack och lock (finns på bland annat byggvaruhus) är perfekt för alla sytillbehör. Spara extra knappar som följer med nya plagg i ett särskilt fack.
  • Ett arkivsystem med tydliga kategorier är ett bra sätt att spara aktuella papper, till exempel räkningar som ska betalas, flygbiljetter, bokningsbekräftelser, tandläkarkallelser och liknande. Arkivera bort det som inte längre är aktuellt allt eftersom, så blir mappsystemet aldrig fullt.
  • Karbinhakar, eller upphängningsringar från ett duschdraperi, är ett smart sätt att förvara gummiband på.
  • Tomma toalettrullar är bra till mycket, till exempel för att förhindra sladdtrassel bland laddare och extrasladdar.
  • En plasthållare som är tänkt för plastpåsar är perfekt för omslagspapper. Ofta finns de bästa förvaringslösningarna redan hemma, fast de används på andra sätt.

Favorittröjan finns plötsligt ingenstans och mobilladdaren är puts väck. Vi slösar mycket tid på att leta efter saker. Här kommer ordningsexpertens bästa tips.

Annons

Alla vill vi bli mer organiserade, få större kontroll över våra liv och stressa mindre. Ofta hänger detta ihop, enligt enkelhetskonsulten och ordningsexperten Brita Hahne.

– Vi är mer stressade än någonsin i dag, och ju fler saker vi äger desto mer tid lägger vi på att tänka på dem. Vi blir irriterade och frustrerade av att tänka på oordningen och allt vi borde ta tag i.

En effekt av att rensa och organisera hemma är att vi mår bättre. En annan är att vi börjar tänka på andra och deras behov i stället.

– Många jag möter berättar att när det mörka molnet har lyfts och de har fått kontroll över sina saker, ser de världen med nya ögon och börjar till exempel skänka prylar och pengar till välgörenhet, säger Brita Hahne.

Brita Hahne berättar att många misstar ett överskott av saker för brist på ordning. De tror att bara de hittar ett sätt att organisera alla prylar på blir allt bra. Men Brita börjar alltid med att rensa. Majoriteten av hennes kunder har för många grejer. Att minska antalet saker hemma har många fördelar:

– Vi frigör tid vi kan lägga på annat. Du får också koll och köper inte dubbelt av allt. Många tänker: "Jag köpte ju en hammare, var är den? Äh, jag köper en till, för säkerhets skull", säger Brita Hahne.

Det svåra är ofta att komma igång att rensa. Det är svårt att veta var man ska börja och det känns ofta oöverstigligt. Hennes tips är att sätta upp små delmål, att hellre lägga en liten stund varje dag i stället för att tro att man ska hinna allt på en dag.

– Risken är stor att man tröttnar och slutar med en ännu större röra än tidigare. Börja med en låda som du rensar framför tv:n, sätt ett mål att fylla en sådan liten plastpåse som man tar i grönsaksdisken, med sådant som ska ut varje dag. Skriv listor att bocka av så att du ser dina framsteg.

Det finns en mängd appar att ladda ned som sägs kunna förenkla och organisera vår vardag, men Brita Hahne tycker att det finns en risk att vi förlitar oss för mycket på teknologin.

– För mig funkar inte appar alls. De ger mig en falsk bild av kontroll medan kaoset i själva verket ökar. Däremot kan de vara bra i vissa situationer, jag gillar till exempel den svenska appen Life Puzl som hjälper skilda föräldrar att synka sina scheman och hålla koll på barnens aktiviteter.

Men hon menar att för en viss typ av människor fungerar visuella hjälpmedel bättre. Att sätta upp fysiska listor på kylskåpet så att man ser dem varje dag.

Att få ordning på de platser i hemmet som vi kommer mest i kontakt med _ som badrumsskåp, kök och hall - är en bra start. Just hallen är tacksam att börja med eftersom den är relativt liten. Den är det första vi ser när vi kommer hem och det sista vi ser innan vi går, vilket gör att vi ser våra framsteg om vi har fått ordning på den. En visuell belöning som inspirerar oss att ta tag i fler rum hemma.

När målet är nått och hemmet är organiserat gäller det att lyckas behålla ordningen. Brita Hahne tipsar om att ta ett foto på varje rum som facit, så att man kan jämföra om det blir stökigt igen.

– Utvärdera också dig själv. Plockar du undan innan du går och lägger dig? Hänger du tillbaka plaggen på sin plats?

Det handlar om att skaffa nya vanor och för att kunna göra det måste det också vara enkelt att göra rätt. Identifiera dina stråk i hemmet där du ofta rör dig. Allt som rör vardagen måste vara inom räckhåll.

– Bestämmer du att posten ska läggas i en låda i ett rum du aldrig är i kommer den definitivt att hamna i en hög på köksbänken i stället, säger Brita Hahne. (TT)

Maria Soxbo

Mer läsning

Annons