Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bra för skidskyttet med tv-konkurrens

ÖP:s ledarskribent Per Hansson uppmärksammade i torsdagens ledare med rubriken ”Mardrömssändningen som hotar skidskyttets varumärke” TV 4:s premiärsändning från världscupen i skidskytte.

Annons

Till skillnad mot Per Hansson är jag övertygad om att det är bra för skidskyttes varumärke, status och kommersiella framtid att Sveriges två i särklass största tv-kanaler, Svt1 och TV4, är intresserade av att sända denna utmärkta tv-sport.

Det stora intresset från Sveriges dominerande tv-aktörer kan på sikt leda till stigande tv-rättighetspriser, vilket kommer att skapa förbättrade ekonomiska förhållanden för hela skidskyttesporten – såväl förbund, klubbar som aktiva.

Den redaktionella konkurrensen mellan Svt och TV4 kommer dessutom tittarna till del i form av en förhöjd tv-upplevelse.

Ett exempel är att världscuptävlingarna i Östersund denna vecka, tack vare TV4:s intåg, för första gången sänds i HD-format med väsentligt högre bildkvalitet än det vanliga standardformatet.

En annan innovation är en närbildskamera i en specialbyggd, skottsäker hytt vid sidan av skjutvallen, vilket gör att TV4-tittarna får se fler svenska åkares skjutningar än när Svt tidigare sänt.

Det finns inte heller något fog för Per Hanssons farhågor att tittarna skulle svika skidskyttet i och med TV4:s sändningar, eftersom tävlingarna både i onsdags och torsdags lockade 550 000 tittare – väl i nivå med Svt:s siffror – och ännu fler dessutom lär bänka sig för att följa Anna Maria Nilsson, Helena Ekholm och Björn Ferry i helgen.

Till skillnad från Svt, vars sändningar finansieras genom att Per Hansson och andra tittare betalar 173 kronor per månad i tv-avgift, är TV4 beroende av reklam för att kunna bidra till en ökad konkurrens och mångfald på den svenska tv-marknaden.

De nya, flexiblare reklamregler som gäller sedan ett par år tillbaka gör också att vi – precis som flera av våra kommersiella kollegor i Europa – tycker att vi kan sända skidskytte på ett bra sätt med flexibla reklamavbrott.

Som ett alternativ erbjuder vi dessutom Per Hansson och alla andra tittare möjligheten att se sändningarna från världscupen i skidskytte utan avbrott genom att teckna ett abonnemang i TV4 Play Premium för 99 kronor per månad. Mindre än hälften av vad ÖP kostar under motsvarande period.

Hans Pekkari
Sportchef, TV4-Gruppen

TV4 måste ta till sig av kritiken

Hans Pekkari talar om en ”förhöjd tv-upplevelse”. Den lyste totalt med sin frånvaro i onsdags. Nej, det är inte HD-formatet merparten av tittarna är intresserade av. Däremot måste tittaren kunna ställa det elementära kravet att få uppleva tävlingens spänningsmoment. Det tillgodosågs inte alls under herrarnas distanstävling.

Förhoppningsvis lär sig TV4 efterhand. Det var också huvudsyftet med min artikel. För även om TV4:s sportchef Hans Pekkari slår sig för bröstet över de 550 000 tittare som såg på onsdag–torsdag, så kan många ledsna om inte TV4 tar till sig av kritiken. En kritik som definitivt inte bara kommer från undertecknad.

Jag är själv inbiten fan till Zlatan Ibrahimovic. Därmed följer jag italiensk fotboll i TV4-sport helg efter helg. Det kostar lite extra, men är värt priset för att jag får se själva fotbollen utan reklamavbrott.

Det borde vara lika självklart att inte bryta för reklam under en tv-sänd skidskyttetävling. Före och efter ja, men inte mitt i – det förtar helhetsupplevelsen, precis som i fotboll.

Per Hansson
ÖP:s ledarredaktion

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel