Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Brommaflyget en tillgång för hela Sverige

Annons

Den aktuella diskussionen om framtiden för Bromma flygplats ställer på sin spets en del av de konflikter som skapas av den allt snabbare tillväxten i Stockholmsregionen.

Den har tidigare inte ifrågasatts utan har betraktats som normal och med ett drag av automatik. Men under senare år har det blivit uppenbart att målsättningen inte är normal utan maximerad tillväxt.

Från alla håll, kommuner och regionala organ, har tillväxtprognoserna skrivits upp och har knappast hunnit sättas pränt, förrän de reviderats uppåt. Den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen (Rufs) talar sitt tydliga språk.

Plusvärdena i denna tillväxt brukar framhållas. De negativa konsekvenserna är även de välkända men uppmärksammas inte lika ofta: Ett ständigt växande nybyggnadsbehov, galopperande bostadspriser, krav på nya mångmiljardsatsningar i infrastruktur, under tiden trafikinfarkt och möjligen en växande insikt om att det inte inom överskådlig tid går att komma ifatt på områden där Stockholmshajpen är särskilt märkbar.

Bromma flygplats behöver alltså i denna rusch bebyggas med bostäder och bereda plats för minst 50 000 nya stockholmare. Dessa nya regioninvånare kommer till avsevärd del att bestå av inflyttare från andra, mindre dynamiska, delar av Sverige, men också givetvis till en stor del av nysvenskar med varierande bakgrund.

Demografin går inte att förutsäga i detalj. Andra områden i tur att exploateras kommer att uppvisa en liknande bild.

Att vissa regioner i Sverige försvagas av en fortsatt maximerad tillväxt i centralregionen går knappast att förneka, inte heller att detta leder till ökade klyftor och större obalans. Hur landets framtid kommer att te sig i ett sådant perspektiv behöver bli föremål för mer forskning och mer debatt, som det politiska läget ger all anledning till.

Ett eftersträvansvärt alternativ är att sätta mer måttfulla och balanserade mål för tillväxten i centralregionen, och samtidigt arbeta för en mer positiv nationell utveckling. Som å ena sidan skulle innefatta en satsning på de sju län som i prognoserna kallas region ”östra Mellansverige”, där en god infrastruktur redan finns men helt klart kan förbättras.

Å andra sidan även en satsning från samhällets sida på regioner utanför denna mera centrala och därmed gynnade del av Sverige. Att Syd- och Västsverige kan förväntas ha sin egen framgångssaga med god utveckling får ses som en förutsättning för denna alternativa framtidsbild.

Brommaflyget är en stor tillgång för hela Sverige. Stockholms politiker behöver höja blicken och vidga sitt perspektiv. Men de nya makthavarna i MP och S tycks redan ha tappat kompassen och fortsätter att maxa farten på tillväxten i Stockholm. Knappast vad man väntar av ”mer miljöpolitik”.

Dock värdefullt att framtidsfrågorna får en egen minister, vilket kan tolkas som att landsbygdsfrågorna inte helt tappas bort.

Sune Askaner

Sigtuna, författare och fri debattör

Fotnot: Detta en del av åsikter som framförs i min senaste bok, ”Kärleken till en Ådal", som bland annat tar upp landsbygdsfrågorna.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel