Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bruno K Öijer till Östersund i april

Annons

Sveriges kanske mest karismatiske poet Bruno K Öijer gör en poesiuppläsning lördag 4 april på Gamla teatern i Östersund.

Öijer var i höstas nominerad till Augustpriset 2008 för sin senaste diktsamling Svart som silver.

Häromdagen vann han Stora Läsarpriset 2008 i kategorin Årets diktsamling som delas ut av bokcirklar.se efter omröstning bland sajtens besökare.

Han är sedan årtionden en uppmärksammad estradpoet och i höstas sålde han ut sju salonger på Södra teatern i Stockholm.

– Det känns jättekul att kunna ordna detta. Vi vill gärna medverka till att bredda utbudet i Östersund till den här sortens kulturella evenemang, säger Lars Sillrén på Storsjöyran som är arrangör tillsammans med Galleri Bolin & Bastard.

Eftersom höstens turné gick så bra är Öijer nu på väg att bokas även för ett antal föreställningar under våren, exempelvis Umeå den 2 april.

SvT visade nyligen ett halvtimslångt material från Södra teatern, där den mycket fokuserade Öijer utantill reciterar en lång rad dikter.

Flera gånger avslutar han uppläsningen med knuten hand och ett belåtet ”Yess!” eller ”Allright!” följd av publikens jubel.

Född 1951 i Linköping debuterade Öijer på 70-talet i stenciltidskriften Guru Papers, debutsamlingen kom 1973 och han blev snart kultförklarad.

Till det yttre kunde han länge förväxlas med den högelektrifierade Bob Dylan vid tiden för Blonde on Blonde, många av de tidigaste dikterna var också mycket tydligt påverkade av Dylan.

Tidigt började han dock skala fram ett alldeles eget uttryck och har successivt erövrat en allt större publik och kallas numera folklig, samtidigt som han konstant utmanar konventioner och normer.

Lite vanvördigt kan man jämföra med hur Thomas di Leva länge sågs som en udda fågel i det svenska kulturlivet, men idag fyller konsertarenor inför jublande åskådare.

Poeetiskt har Öijer rört sig från en sorts surrealistiskt anarkistisk modernism, många vill se honom som den ursprungliga punkens förvaltare.

Han utvecklade ett kraftfullt och blomstrande poetiskt uttryck, gärna paketerat i bombastiska diktuppläsningar, ibland avfärdade som manierade, men med ett tilltal som lockat ständigt nya åhörare.

Från början av 90-talet har hans uttryck skalats ned och blivit alltmer fåordigt och sparsmakat, bland annat skildrar han sin ensamstående mamma.

Redan 1976 slog han sig in i det allmänna medvetandet när han växlade in merparten av ett stipendium på 6 000 kronor till enkronor och därefter kastade ut slantarna på T-centralen i Stockholm

Yran skriver i sin presentation att Öijer envetet hållit sin position som ”en alla outsiders skyddshelgon” och att hans dikter är ”beat och rock´n´roll, punk i begreppets mest ursprungliga bemärkelse.”

Han samlade dikter har getts ut såväl 1986, 1993 som 2004.

Klipp från läsningarna på Södra teatern finns på youtube, samt på SvT:s hemsida. Flera välinformerade och engagerade hemsidor ägnas Öijer, bland dem ”www.brunok.se” och ”www.brunokblogg.blogspot.com”.

Där kan man exempelvis hitta detta citat:

”De poetiska bokstäverna måste förändras. De accepterar inga handklovar eller restriktioner från den etablerade generationens sida. Allt förändras & vi är tvingade att lära oss att SE på nytt. I varje sekund.”

En utmärkt långdikt att inleda sin Öijerläsning med är ”Skisser till ett av dödens tal” från 1984 som han sju år senare kallade ”ett destillat av all min tidigare poesi”.

Biljetterna till läsningen i Östersund släpps tisdag 17 februari.