Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

C och MP – gröna men ändå så olika

Alliansens gröna röst eller oppositionens miljösamvete? Centern och Miljöpartiet tycker lika i mycket men håller hus på olika sidor om blockgränsen. Mandatperioden blev fyra förlorade år för miljön, säger Björn Lindgren (MP).
– Vilket annat land kan visa upp att förnybart ökar och att det är ordning i ekonomin, säger Marianne Larm–Svensson (C).

Annons

Bägge partierna gick fram i EU-valet. Björn Lindgren från Frösön, etta på MP:s riksdagslista i länet, tolkar det som att miljön var prioriterad för väljarna. Inför riksdagsvalet är ämnet inte lika givet.

Centern gjorde sitt bästa resultat på 19 år men att den framgången skulle få återverkningar på strategin i höst är inte troligt, säger Marianne Larm–Svensson från Brunflo, tvåa på Centerns riksdagslista. C kommer inte att prata mer miljö.

– Jobb, företag, miljö och klimat är våra frågor. Vi gör ingen kursändring, säger hon.

Inför riksdagsvalet gör Naturskyddsföreningen en genomgång av hur partierna har skött sig den gångna mandatperioden. Hur väl de har levt upp till sina miljölöften och vilka initiativ de tagit. Årets rapport summerar att inte mycket har hänt. Den majoritet som fanns för en rad åtgärder har inte blivit verklighet. Miljöfrågan har fallit mellan stolarna och resultatet är underkänt, enligt Naturskyddsföreningen.

Inför valet 2010 svarade en majoritet av politikerna att de var för grön skatteväxling, det vill säga att höja miljöskatterna samtidigt som inkomstskatterna sänks. Alliansen har sänkt inkomstskatterna men inte höjt de andra. Styreffekten för miljön har urholkats.

Rapporten landar i slutsatsen att det är blockpolitikens fel. Att det har funnits miljöprofilerade partier på ömse sidor gränsen som blivit inlåsta i sina block.

– Regeringen är ett kollektiv och det är svårt att veta vad som sagts när man har förhandlat färdigt. Men det skulle aldrig ha funnits så mycket förnybar energi utan Centern, säger Marianne Larm–Svensson.

Naturskyddsföreningen tillskriver den utvecklingen energiuppgörelsen som gjordes 1997 mellan S, V och C, men Marianne Larm–Svensson nämner 2009 när alliansen kom överens.

– Sedan dess har vi inte kommit ett myrsteg närmare kärnkraft men fått mycket mer förnybart.

Ett C–förslag som varit med länge, sedan Marianne jobbade på miljödepartementet för Andreas Carlgren, är det så kallade Bonus Malus, att straffa det dåliga och belöna det goda. Systemet som finns i Frankrike innebär att det är dyrare att köpa en bensinbil och billigare med en miljöbil.

Men alliansen har inte lagt någon sådan proposition.

– Centerpartiet driver frågan hårt och den är definitivt inte avförd från regeringens agenda. Eftersom det är budgetneutralt borde det inte vara dramatiskt för finansministern att acceptera, säger Marianne.

"Budgetneutralt", är som skatteväxling. Att summan för statskassan blir densamma. Men Miljöpartiet vill gå längre, förklarar Björn Lindgren. Också MP är för Bonus Malus men vill dessutom höja koldioxidskatten på bensin med 70 öre och införa sådan skatt på inrikesflyg, i dag betalar flygresenärer inga klimatskatter alls.

– Miljöskatter är det mest effektiva sättet att få till en omställning. Principen att förorenaren betalar ska gälla. Det som är dåligt blir dyrare och samtidigt får man in pengar så att man kan investera i alternativen. Centern jobbar bara på en front, de vill subventionera det som är miljöbra men höjer man skatten får man dubbel effekt, säger han.

Marianne Larm–Svensson förklarar C:s syn på saken. Genom att åtgärda miljöproblem skapar man utveckling och affärer. Stimulans av förnybart bränsle eller bättre bilar får marknaden att anpassa sig.

– Man stimulerar inte till nytt bränsle om man höjer bensinskatten. Flygskatt bestraffar bara de glesa delarna av landet. Det viktiga är att stimulera utveckling så att det blir nya uppfinningar och fart på marknaden.

Miljöpartiet får bättre betyg i Naturskyddsföreningens rapport än vad Centern får. MP har motionerat och agerat mer i linje med sina vallöften än C, men också MP får kritik för att inte ha förhandlat över blockgränsen. Det gick ju bra när man gjorde upp om flyktingpolitiken. Varför inte i en miljöfråga?

– Vi försökte om järnvägen, men Moderaterna var bara intresserade av flyktingfrågan för att de då kunde mota Sverigedemokraterna. Och det var ju hedervärt av dem. Men min bild är också att alliansen har haft fullt upp med att förhandla sinsemellan och inte mäktat med att vända sig till ytterligare ett parti. Dessutom har Sverigedemokraterna oftast röstat med alliansen när de rödgröna lyft fram miljöfrågor, säger Björn Lindgren.

Inför en eventuell valseger för de rödgröna väntar interna förhandlingar för Miljöpartiet med Socialdemokraterna. Bägge har sina vallöften. Nej respektive ja till förbifart Stockholm. Ja respektive nej till höjd koldioxidskatt på bensin.

Vad är det som säger att Miljöpartiet ska lyckas bättre än Centern gjorde i alliansen?

– Sossarna kan vara betonggrå men de är klart bättre än Moderaterna. Vi kommer att vara större i de rödgröna än vad Centern var i alliansen och vi kommer att vara benhårda i förhandlingarna eftersom vår trovärdighet hänger på detta. Men det kommer att bli en utmaning. S har ju lovat förbifart Stockholm till exempel. Vi vill också avveckla två kärnkraftsreaktorer.

Marianne Larm–Svensson konstaterar att det är lätt för Miljöpartiet att prata som sitter i opposition. Då kan man "sololira, bara fantasin sätter gränser". Hon är nöjd över vad Centern har åstadkommit. Men partiet har högre miljöambitioner än alliansen, säger hon.

Vad är det som säger att ni ska lyckas bättre med Anders Borg nästa mandatperiod i så fall?

– Ju starkare Centerparti desto starkare miljöinslag i regeringen. Jag hoppas väljarna förstår att man måste stärka spjutspetsarna på miljöområdet.

------------------

Fakta: Marianne Larm–Svensson (C)

Kandiderar till riksdagen, står på andra plats.

Till vardags: Jobbar för Centerns partikansli, i lokaler i Östersund. Bor i Brunflo.

Bakgrund: har varit ledande oppositionspolitiker i Jämtlands läns landsting.

Björn Lindgren (MP)

Kandiderar till riksdagen, står på första plats.

Till vardags: studerar statsvetenskap med miljöinriktning i Göteborg. Bor på Frösön.

Bakgrund: har varit språkrör för Grön Ungdom.