Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Carro och Lizette har en dansskola ihop

Utanför smälter snön ihop till vårslask. Rännilar och vattenpussar i tristaste gråbrunt.I den ärevördiga tingssalen i Gamla Tingshuset i Östersund dunkar poppig råfunk och ena långväggen är täckt av manshöga speglar.

Annons

Det är söndag eftermiddag och halvvägs in i vårterminen för Carros och Lisettes dansskola för 9-åringar.

– Höger och vänster och ut med armen nu!

Caroline Persson och Lizette Sundsten Hedkvist gör sina danssteg tydligt och instruerar sina elever.

Just den här eftermiddagen är det bara fem 9- åringar som kommit, men egentligen är gruppen numera 12 elever, från de 16 som ursprungligen anmälde sig .

Och de fem är tydligt intresserade.

Dexter Kvam, Salina Söderberg, Anne Johansson och systrarna Saga och Celine Edström kan sina steg, gör armrörelserna precis som Carro och Lizette visar och tycker uppenbart att det är kul.

– Ska vi inte dansa jazz nu?

Dexter och en av tjejerna halkar runt i strumplästen och gör sitt bästa för att hänga med i de snabba stegbytena. Alla är de fokuserade.

I slutet på maj blir det dansuppvisning med hela gruppen inför föräldrarna, i tingssalen.

Och alltihop är del i gymnasieutbildningen Unga Företagare som både Caroline och Lizette går och där de i höstas bestämde sig för att bilda ett bolag och driva en skola.

– Javisst, jag går på Dawes och Lizette på Wendlas och vi har gått i många år i olika omgångar. Dessutom får vi hjälp med goda råd av Pecka Marklund som tidigare drev Dawes.

– Haha, nejdå. Men på sikt skulle det så klart vara kul att starta en egen skola. Vårt UF-arbete går ju ut på att lära oss starta ett företag, göra affärsplan, budget och förstå hur den delen fungerar.

Elever hittade de båda genom att gå runt på skolor och sätta upp lappar runtom i stan.

De har upptäckt att helgerna ibland krockar med skidåkning i Åre och andra aktiviteter. Men de är nöjda med intresset från eleverna:

– De är jätteduktiga.

– Det är nog att eleverna har olika bakgrund, för en del är allt nytt medan andra kan en del om dans sedan förut. Då gäller det att anpassa undervisningen så den funkar för alla. Det är både kul och svårt.

Så är det dags för nya låtar, nya turer och lektionen fortsätter.

Om knappt två månader är det dags för showen, så det gäller att ligga i.