Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cecilias idé kan förbättra för patienterna

Många patienter som sitter i akutens väntrum vet inte hur lång tid det kommer att dröja innan de får hjälp. Cecilia Bengtsson från Östersund har en idé som skulle kunna göra situationen mindre oviss.

Annons

Efter att själv ha suttit på akutmottagningen och väntat i närmare fyra timmar insåg Cecilia Bengtsson att alla som satt där upplevde ovissheten som jobbig. Skulle det ta en halvtimme eller tio timmar innan hjälpen kom? För en tid sedan lämnade hon in ett medborgarförslag till landstinget där hon presenterar en idé som hon anser skulle kunna förbättra situationen för patienterna.

Förslaget innebär att en monitor eller bildskärm, som visar en uppdaterad kölista, monteras i väntrummet. Där skulle förändrade prioriteringar, till exempel på grund av inkomna ambulanser, kunna visas för de väntande patienterna.

– Det är nästan ovissheten som är värst. Det är mycket som händer på akuten som man inte vet något om, men med en sådan här monitor skulle man kunna greppa situationen på ett bättre sätt, säger Cecilia Bengtsson.

För att inte bryta mot sekretessen skulle patienten kunna få någon form av nummerlapp och det skulle vara numret, och inte namnet, som visas på bildskärmen.

Cecilia Bengtsson tror att informationen skulle öka förståelsen för väntetiden, vilket också skulle göra att situationen i väntrummet lättare att hantera.

– Det skulle säkert spara mycket ilska och frustration som personalen får ta också.

Landstingsstyrelsen har gett direktören i uppdrag att ta fram ett svar på Cecilia Bengtssons medborgarförslag senast till 18 mars 2014. Ärendet är inte utrett ännu och landstingsdirektören, Björn Eriksson, kan därför inte ge något besked i dagsläget. Men han uppskattar att förslaget har lämnats in.

– Det är jätteroligt när våra medarbetare och patienter kommer med konstruktiva förslag, säger han.

Anita Secher, som är chef för akutområdet på Östersunds sjukhus, välkomnar också Cecilia Bengtssons initiativ och berättar att akuten har en grupp som jobbar med information.

– Förbättrad information är ett stort och viktigt arbete för oss. Många tycker att det är okej att vänta om man vet varför man gör det. Det här med en monitor har varit uppe till förslag sedan flera år tillbaka, men man har inte hittat formerna för hur det ska kunna fungera, säger hon.