Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Centern vill bygga järnväg Sveg-Röros

En järnväg mellan Sveg och Röros skulle betyda mycket för Härjedalen och det är dags att lyfta frågan på allvar. Det säger Anders Häggkvist (C) som kommer att driva saken vidare.

Annons

– Vi är ett vitt fält på kartan när det gäller järnväg och det är dags att det utreda frågan, säger Anders Häggkvist som är vice ordförande i kommunstyrelsen i kommunen.

Det låter som en omöjlighet att projektet kan bli verklighet. Det handlar om miljardkostnader för en drygt 20 mil ny järnväg mellan Sveg och Röros.

– I dag är det ingen som vet vad det skulle kosta. Men en ordentlig utredning bör till där man ser över de samhällsekonomiska effekterna i ett sådant här projekt, säger Anders Häggkvist.

Vid en träff i Hede presenterade han sitt förslag för partkollegan och riksdagsmannen Per Åsling samt Annika Myhr från näringslivskontoret på Härjedalens kommun.

– Jättekul om det skulle bli aktuellt. Det måste till ett nytänk när det gäller infrastrukturella satsningar. I dag tar sig 97 procent av våra gäster hit med bil, säger Annika Myhr.

– En järnväg är en miljöpolitiskt riktig satsning och naturligtvis öppnar det dörren för nya marknader.

Något som Per Åsling höll med på och även han var positiv till att järnvägsfrågan aktualiseras.

– Vi behöver nya infrastrukturprojekt som gör det lättare att verka i länet. Lyckas man knyta ihop järnvägen i Röros med Härjedalen skulle det betyda mycket. Härjedalen kommer plötsligt mycket närmare Trondheim som är ett av Europas starkaste tillväxtområde.

– Det är viktigt att Härjedalen får möjlighet att först och främst utreda frågan. Naturligtvis skulle en järnväg påverka besöksnäringen positivt, säger Per Åsling.

I dag finns 55 000 turistbäddar i Härjedalen. De detaljplaner som är godkända ger utrymme för ytterligare 25 000.

– Skulle tio procent av våra gäster välja tåget innebär det 8 000 resenärer, konstaterar Annika Myhr.

Efter det att järnvägen till Hede lades ner 1966 har frågan ständigt diskuterats hur rätt det var. Det fanns planer på tidigt 1900-tal att järnvägen skulle fortsätta till Funäsdalen. Något som en statlig utredning stoppade 1952. Detta fick i följd att dåvarande kommunerna, Hede och Tännäs, protesterade.

"Järnvägen är för Härjedalens vidkommande en livsbetingelse och öppnar nya perspektiv för vårt folk. Utan järnväg går västra Härjedalen en oviss modstulenhetens tid till mötes", skrev de till landets riksdagsmän.

– Många av åsikterna som de skrev 1953 stämmer fortfarande. En järnväg skulle ha en mycket stor betydelse, säger Anders Häggkvist.