Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Coronavirus slår hårt mot resebyrå i Östersund: ”Vi drar i handbromsen och ser över extra bemanningen”

 
Coronaviruset
Visa alla artiklar

Starten på året pekade mot ett fantastiskt år och för att klara ökningen satsade Trainplanet i Östersund på överbemanning. Efter utbrottet av coronaviruset upphörde plötsligt försäljningen av tågbiljetter.
– Vi vidtar försiktighetsåtgärder för att inte hamna i ett nödläge, säger vd Ufuk Ergovan.

Kampanjen i mars skulle bli en storsäljare. För att klara av vårens försäljning anställde Östersundsbolaget Trainplanet mer personal. Genast coronaviruset eskalerade i Italien avtog dock försäljningen av tågbiljetter.

– Viruset har påverkat försäljningen mer än vi befarade. Vi drar i handbromsen och ser över vår extra bemanning, säger vd Ufuk Ergovan.

Av bolagets totalt 23 anställda förlorar fem personer i Östersund sina jobb. Trainplanet är Sveriges största återförsäljare av utländska tågbiljetter och driver sajterna Tågbokningen.se och Interrail.se. Den årliga tillväxten har varit kraftig och förväntningarna på biljettförsäljningen 2020 var skyhöga.

– Vi vidtar försiktighetsåtgärder för att inte hamna i ett nödläge.

Ufuk Ergovan hoppas att försäljningen av tågbiljetter återhämtar sig fort, så att bolaget kan behålla all personal.

– Jag är övertygad om att försäljningstappet är en tillfällig grej. I likhet med svininfluensan blåses det här snart av. Jag tror människor är mer försiktiga än de behöver vara.

På resebyrån Ticket i Östersund märker säljchef Åsa Morell av kunders oro. I stället för att boka en vårresa bokar kunderna höstresor.

– Jag tror inte resandet minskar totalt, men det förskjuts från våren till hösten och påverkar valet av resmål, säger Åsa Morell.

Även på resebyrån Resia i Östersund har bokningarna av vårresor stannat av.

– De nybokningar som görs har avgångar långt fram i tiden, säger säljchef Kicki Gröndahl.

Avbokningarna som har gjorts gäller jobbresor. I en del fall handlar det om att mässor har ställts in, i andra fall om att företag infört reseförbud. Privatkunder hör åter av sig för att diskutera sin oro.

– Det är ingen skillnad på vilket land kunderna ska besöka. Alla som har en resa med en snar avgång har frågor som de vill bolla, säger Kicki Gröndahl.