Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Coronaviruset snabbade på lanseringen av digitala hälsocentraler: ”Har gått otroligt fort”

Spridningen av coronaviruset har påskyndat möjligheterna för länsborna att få digital hjälp från hälsocentralerna. Primärvårdsnämnden Anna Granevärn ser detta som en nödvändig åtgärd i en extrem situation.
– Det är otroligt viktigt att folk vågar söka vård när de behöver den och de senaste veckorna har vi sett att allt fler avbokar inbokade besök av rädsla för att bli sjuka, säger hon.

För några veckor sedan rapporterade ÖP om pilotprojekt i länet som skulle öka medborgares tillgänglighet till vård med hjälp av digitala verktyg. Dessa skulle testas på olika platser och på lite olika sätt beroende på hur situationen såg ut i till exempel Sveg, Strömsund eller Frösön och centrala Östersund. Sedan kom utbrottet av det nya coronaviruset som numera klassas som en pandemi. En global farsot.

I måndags började man låsa hälsocentralernas dörrar. Från och med i dag, 19 mars, kan alla som bor i Jämtlands län få kontakt med en distriktssjuksköterska via 1177 med hjälp av sitt bank-id.

– Det har gått otroligt fort. För en vecka sedan fick jag i uppdrag att skapa ett snabbspår för en digital kanal tillgänglig för alla medborgare, säger Anna Granevärn.

Är det bara bra att det skett så pass fort eller ser du några risker med det?

– Jag tänker att det är bra att vi måste skynda ikapp den utveckling som vi halkat efter. Vi kommer ju inte att gå tillbaka på detta efter corona.

Förutom att göra vården mer lättillgänglig för dem som bor inom Region Jämtland Härjedalen genom att erbjuda fler vägar in och korta telefonköerna – är det också en möjlighet för personal att arbeta på en annan plats än den man vanligtvis utgår ifrån, vilket gör att det är möjligt att utföra uppgiften även om man till exempel måste sitta i karantän av något skäl.

– Man kan jobba hemifrån med de här arbetsuppgifterna, säger Anna Granevärn.

Efter att ha loggat in mot sin hälsocentral via 1177 får patienten svara på en rad frågor om sina symtom. I nästa steg kan man få förslag på egenvård eller välja att chatta med en sjuksköterska. Skillnaden jämfört med nätdoktorer som Kry eller Min doktor är bland annat att den personal som sköter chatten också har direktkontakt med distriktsläkare på den lokala hälsocentralen. Vid behov bokas sedan en tid med läkaren fysiskt eller digitalt.

– Distriktssjuksköterskorna har nyckelrollen i detta och rapporterar till läkaren. Vi hoppas kunna skapa en kontinuitet genom att man fortfarande har kontakt med sin läkare, på sin hälsocentral, säger Anna Granevärn.