Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Cyklister bötfälls i mörkret

Cyklister är den trafikantgrupp som skadas svårast i trafiken. Hittills i år har 15 cyklister skadat sig svårt i länet.

Uteblivna cykellysen är en orsak till olyckorna och Östersundspolisen gav sig ut för att kontrollera användningen. En kontroll som gav effekt.

Annons

I fjol skadades tio cyklister i trafiken och därmed syns en ökning i länet.

I onsdags ställde sig trafikpolisen i Badhusparken och på Genvägen i två och en halv timme. På den tiden hann de bötfälla 47 cyklister som saknade belysning eller hade belysningsfel på sin cykel.

Staffan Jönsson, yttre befäl på trafikpolisen, säger att de blev positivt överraskade av bemötandet.

– Någon undrade väl om vi inte hade annat att göra men de resterande 45 accepterade och tog emot boten utan knorrande. Därför känns det som att de flesta känner till reglerna, säger han, och fortsätter:

– Jula, Rusta och Cleas Ohlsson måste ha sålt slut på sina lysen.

Och mycket riktigt har det varit hårt tryck på några av stadens butiker som säljer cykellysen de senaste två dagarna. Jula och Cleas Ohlsson har märkt av att både försäljning och frågor av kring lysen har ökat markant.

Att inte ha lysen på cykeln ger en onödig kostnad. 500 kronor får betala om man inte följer regelverket som föreskrivs av Transportstyrelsen.

– Folk glömmer ofta bort att cykeln faktiskt är ett fordon. Det märks på att många även kör mot enkelriktat, säger Staffan Jönsson.

Reglerna för cykellysen och reflexer rabblar han likt en ramsa.

– Man ska ha en röd baklykta, antingen fast eller blinkande, och en strålkastare fram med vitt fast sken. Sedan ska cykeln ha en vit reflex fram, en röd bak och en ekerreflex som ska vara orange eller vit. Detta ska du ha oavsett om du kör på en upplyst cykelbana eller i mörkret, säger han.

Det kan låta som många komponenter, men för det mesta behöver man inte ordna allt själv.

– Reflexer kommer oftast med cykeln men lysen får man köpa, säger Staffan Jönsson.

Kontrollen som gjordes i onsdags var på Östersundspolisens eget bevåg och ingen order får ledningen. Men hur man gör framöver är osäkert.

– Vi har inga resurser för att ha några poliser som bara står och kollar det här, men vi kommer att stoppa de cyklister vi ser utan lysen. Om vi har möjlighet så kanske vi även ställer oss och kontrollerar då och då, säger Staffan Jönsson.