Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Cyklister kontra bilister

Det är skrämmande att läsa alla insändare från irriterade bilister. Jag har själv varit på trafikkurser där frågan har kommit upp om jag har rätt att köra på en gångtrafik­ant som går mot rött.

Annons

Det som skiljer bilister från cyklister är kravet på lämplighet och utbildning. Jag har ännu inte träffat på någon bilist som har rätt att köra utan lämplighetsintyg och körkortsutbildning, med avslutat uppkörningsprov.

Mina barn och ungdomar cyklar, och ingen av dem har lämplighetsintyg eller utbildning med slutprov.

I körkortsutbildningen finns en triangel som innehåller hänsyn, ansvar och omdöme. Det innebär också att bilisten har ett strikt ansvar. Det går inte att skylla på halka, jag såg inte personen/ cyklisten, och jag hade bråttom. Man får helt enkelt anpassa hastigheten efter rådande förhållande.

Det är i dag förbjudet att framföra motorfordon om man är olämplig som förare.

Den bedömningen finns inte om cyklister.

Det som många bilister glömmer är att det är betydligt mer arbetsamt att med cykel stanna och åter komma upp i fart, än det är för en bilist som bara behöver trycka ner kopplingen, bromsa och växla.

Det är upp till bilisten att ha den framförhållningen i sitt körsätt att de oskyddade trafikanterna också får en bekväm förflyttning.

Att transportstyrelsen sedan har infört att cyklister ska klassas på samma sätt som bilister är en annan fråga.

Det är inte första gången som en myndighet har visat att man är inkompetent.

Slutsatsen blir att det går inte att sätta samma krav på en gångtrafikant/cyklist som en bilförare.

FG

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel