Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Däckshopen marknadsför med nytt grepp – nu nominerade i Guldgalan

Vinnaren av priset Årets marknadsförare under Guldgalan ska kunna visa på både kreativitet och nytänkande i sin bransch. Det gör Anders Jonsson som äger Däckshopen i Östersund.

Annons

Anders som i dag är 40 år har redan drygt 20 år bakom sig i branschen.

– Minst, har väl hållit på sen barnsben, tillägger han. Jag tog ju över Däckshopen efter min far som startade firman redan 1976. Å där borta står grabben min, han lär sig, säger Anders Jonsson och pekar bort mot sonen som jobbar extra i företaget när säsongen är som mest intensiv, veckorna före den första snön anländer.

För att tilldelas priset Årets marknadsförare krävs förutom kreativitet och nytänkande även en stor portion långsiktigt marknadsföringsarbete. Och det är just det som Anders tror varit avgörande till varför han nu är nominerad till priset.

– Till stor del tror jag det handlar om att vi tordats använda oss av annan marknadsföring än vad mina företrädare gjort. Standard förr var tidningsannonser, å sen lite mer tidningsannonser och sen kanske lite radio-reklam. Men numera är det inte så många som läser tidningar, i alla fall inte i pappersform. Nu gäller det att kunna styra trafiken till de sociala medierna, man måste kunna styra trafiken in på vår hemsida så folk blir mer medvetna om vad vi håller på med förutom däck, förklarar Anders Jonsson.

SE OCKSÅ: Här hittar du listan på alla som är nominerade till Guldgalan 2015.

I dag har företaget fyra fast anställda, dubbelt upp under däckbytartider och omsätter runt 8 miljoner kronor.

Under senare år har Anders Jonsson valt att utöka verksamheten. Det handlar inte bara om att kränga däck.

– Bilvård har blivit vår nya gren, ett sätt att få företaget att överleva. Det är mycket på gång i den branschen. Att bara hålla på med däck håller inte längre, säger Anders som ser att bilvården kommer att ta mer och mer plats i företaget framöver.

Företaget är nu friskt, det går bra.

– Men det ska gå bättre är det tänkt, bland annat tack vare bilvården. Än så länge är jag långt ifrån nöjd, säger Jonsson glad över att vara nominerad till årets marknadsförare.

– Även om jag inte vinner är det kul att tillhöra skaran nominerade, säger han diplomatiskt.

---

Mer om Guldgalan 2015:

De är nominerade till Årets gröna guld: – Det känns väldigt roligt

TV: Vad ska du ha på dig på Guldgalan? Gästerna avslöjar sina galakläder

TV: Här förbereds Guldgalan-middagen: "Den här menyn kommer att bli en snackis"

Elaine Asp står för Guldgalans meny – så här ser den ut

Missöden och framgångar i Guldgalans 15-åriga historia

15 priser ska delas ut – så här fungerar Guldgalan

Här är artisterna som spelar på Guldgalan

Här är finalisterna till Guldgalan – biljetterna redan slutsålda

Här är årets tema på Guldgalan – och TV4-profil tar över som konferencier

Se vimmelbilderna från Guldgalan 2014 här

Här hittar du allt om Guldgalan samlat