Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dagmar ringde för 98 kr – fick räkning på 3 144 kr

Det gäller att se upp för telefon­operatörernas aggressiva jakt på nya kunder. Dagmars Hedin blev drabbad när hon bytte bolag.

– Just nu känner jag mig både lurad och dum. Trodde inte att jag skulle gå på en sådan här nit.

Annons

Att byta telefonoperatör betyder inte att kostnaderna blir lägre. För Dagmar Hedin, 70 år, i Hede blev det en extrakostnad på dryga 3 000 kronor sedan hon pratat med munviga och skickliga telefonförsäljare.

– Jo, de är duktiga på att få folk att tro på dem. Men själv känner jag mig bara lurad, trots att jag var på min vakt. Bli lurad på telefon blir andra, inte jag, säger Dagmar när hon sitter vid köksbordet med alla räkningar.

Det hela började när företaget Qall ringde upp henne. Erbjudandet var solklart och genom att byta skulle hon tjäna pengar.

– Som vanligt när det gäller den här typen av samtal så ringde de när jag var lite jäktad. Men eftersom allt lät bra så tackade jag ja.

Säljaren påpekade att Qall fixar allt det praktiska, inklusive uppsägning av hennes befintliga telefon, och att Dagmar inte skulle märka något av att hon bytt operatör. Förutom att det skulle bli billigare förstås.

När inkopplingen var klar dök avtalet ner i brevlådan från Qall. Där stod det att hon själv var tvungen att säga upp sitt avtal med tidigare telefonoperatören som var Phonera. Detta gjorde Dagmar via telefon till Phoneras kundtjänst och allt verkade gå enligt planerna. Ändå tills en Phoneras säljare ringde upp henne några dagar efteråt.

– Han ville veta orsaken till varför jag bytte och ville ha tillbaka mig som kund. Jag ringde billigast hos dem och efter en halvtimmes diskuterande så gav jag med mig.

– Men jag gjorde klart att jag troligen bundit upp mig vid ett annat bolag, men blev då lovad att Phonera skulle ta den kostnaden bara jag gick tillbaka till dem.

Dagmar blev Phonera-kund igen varvid Qall surnade till och skickade henne en faktura på 3 144 kronor som gällde de 15 dagar hon varit kund. Samtalsavgifterna var 98 kronor och förutom 50 kronor till Radiohjälpen, var övriga kostnader för in- och urkoppling samt abonnemangskostnad ett år framåt.

– Jag kände mig ganska lugn trots allt. Phonera hade ju lovat att ta den kostnaden så jag ringde dit, säger Dagmar.

Den säljare som hon gjort överenskommelsen med var omöjlig att få tag i och övriga på kundtjänsten kunde inte hjälpa henne att reda ut frågan.

Trots att man lovade att ta kontakt med Dagmar så var det ingen som ringde från Phonera.

– Det här med olika telefonbolag är en djungel att hålla reda på. Jag kommer troligen att bli blåst på slantarna, men nästa gång det ringer en telefonsäljare blir det ”Nej, tack”, sedan lägger jag på luren.