Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dags igen: Spring runt Lillsjön i 6 timmar för cancerfonden

Reglerna är enkla och man deltar på sina egna villkor. Klockan tio går starten, sex timmar senare smäller målskottet. Då stannar man där man är och spikar fast sin nummerlapp. Nästa lördag är det dags för Lillsjön 6-timmars.

– Det började med att jag var nyfiken på att springa ett 6-timmarslopp, men alla de loppen var så långt bort. Jag la ut på Facebook och frågade om det var fler intresserade. Första året var vi 25 löpare och jag var med och sprang själv de två första åren. Sen blev det för många deltagare så nu får jag stå vid sidan i stället, säger Hanna Haglund från BeAktiv som tillsammans med Federica Calidoni arrangerar Lillsjön 6-timmars.

På lördag är det dags för den femte omgången av tävlingen och anmälningsavgiften går till cancerfonden. Starten är vid Lillsjöns badplats och nummerlapparna börjar delas ut klockan nio. Klockan tio går starten och sen är det bara att springa så många varv man orkar eller har lust till. När klockan är 16:00 skjuts ett skott av som betyder att alla löpare ska stanna där de är och spika fast sin nummerlapp i marken.

– En cyklist med mätinstrument åker runt och samlar ihop alla nummerlappar och noterar hur lång man kommit på sista varvet. Det blir som en epilog, säger Hanna Haglund.

Med lite vilja och en hel del träning kan man springa 28 varv, eller 73 490 meter, som Johan Weisner gjorde i höstas. Man kan även springa eller gå ett varv om det känns bättre.

– Man är med på sin egen nivå. Vi brukar ha deltagare från 4 år och upp till 70 år, säger Hanna Haglund.

Sedan tidigare finns möjlighet att anmäla ett stafettlag på 2-12 deltagare där man själv delar upp sträckan som man vill och nytt för i år är en barnstafettklass.

Alla deltagare måste själva ta med dryck och energi att äta under dagen.

– Det kan vara bra att ta någonting som man är van att äta så att man vet att magen klarar av det, säger Hanna Haglund.